مقایسه ای فنی میان دو پلی آمید مشهور و پرکاربرد، پلی آمید 6 در برابر پلی آمید 66

پلی آمید 6  (PA6)و پلی آمید 66 (PA66) پرکاربردترین عضو خانواده پلی آمیدها هستند. گریدهای مختلف PA6 و PA66 برای روش های شکل دهی مختلفی چون اکستروژن و تزریق مناسب هستند و کامپاندهای مختلف آن ها مانند انواع تقویت شده با الیاف در صنایعی چون خودروسازی، لوازم خانگی، برق و الکترونیک و بسته بندی به کار می روند. در این بخش به شرح تفاوت ها، مزایا و کاربردهای این دو گروه خواهیم پرداخت.

معمولا در نامگذاری گروه های مختلف PA از اعداد استفاده می شود. این عدد نشان دهنده تعداد اتم های کربن میان گروه های عاملی در زنجیره پلی آمید است. برای مثال PA6 با استفاده از منومر Caprolactam که حاوی شش اتم کربن است تولید می شود و PA66 از دو منومر Adipic Acid و Hexamethylene Diamine تولید می شود که هر کدام شش اتم کربن دارند. این تفاوت منومرهای مورد استفاده در تولید پلی آمیدهای 6 و 66 باعث تغییر در خواص آن ها در قطعات تولیدی می شود. به صورت کلی هر دو PA6 و PA66 در گروه پلی آمیدهای با استحکام مکانیکی، پایداری ابعادی و مقاومت حرارتی خوب هستند و در طبقه پلیمرهای مهندسی قرار می گیرند. همچنین می توان گفت پلی آمیدها مقاومت خوبی در برابر سایش دارند، سفتی، سختی و چقرمگی بالایی دارند، عایق الکتریکی خوبی هستند و با فرایند پذیری خوب مناسب تولید قطعات با خواص مکانیکی بالا هستند.

PA66 Part

PA66 در ابتدای دهه چهل میلادی توسط کمپانی Dupont به بازار معرفی شد و در تولید الیاف های سنتزی به کار گرفته شد. در ادامه در موسسه ای تحقیقاتی در آلمان و در انتهای دهه چهل میلادی، PA6 تولید شد. پلی آمید 6 نیز در ابتدا در کاربری الیاف استفاده شد و الیاف های تولیدی با این پلی آمید در مقایسه با PA66 قدری منعطف تر، نرم تر و با استحکام مکانیکی کمتر بودند.

اگر بخواهیم بین PA6 و PA66 مقایسه ای کیفی انجام دهیم، باید گفت:

  • PA6 مقاومت بهتری در برابر هیدروکربن ها دارد،
  • PA6 آبرفتگی کمتری دارد،
  • PA6 مقاومت بالاتری در برابر ضربه دارد و بنابراین منعطف تر است،
  • PA6 بازیافت پذیرتر از PA66 است و افت خواص کمتری در حین بازیافت دارد،
  • PA66 دمای نرمی بالاتری دارد و برای کاربری های در معرض دمای بالا مناسب تر است،
  • PA66 استحکام مکانیکی بالاتری دارد.

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *