گریدهای TPE مناسب برای استفاده در تولید تجهیزات پزشکی

یکی از صنایعی که سخت گیرانه ترین الزامات فنی و بهداشتی را دنبال می کند، صنعت لوازم پزشکی است. با توجه به اینکه تمامی قطعات پزشکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با بدن انسان در تماس قرار می گیرند، بنابراین توجه ویژه ای به مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت می شود. یکی از مهمترین گروه های مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت انواع پلیمرها شامل ترموپلاستیک ها و ترموست ها یا همان رابرها هستند. در میان ترموپلاستیک ها یکی از گروه های مهم و پرمصرف TPE ها هستند.

TPE in Medical

بر اساس کاربرد نهایی، مانند تولید انواع تیوب و شلنگ پزشکی، کیسه خون، قطعات سرنگ، ماسک تنفسی، بدنه و پنل دستگاه های مختلف و … الزامات فنی مختلفی چون خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی اهمیت پیدا می کنند. در کنار تمامی این الزامات، بایستی تمامی مراحل تولید استاندارد های لازم برای تولید محصولات مورد استفاده در کاربردهای پزشکی را برآورده کنند. همچنین بر اساس کاربرد نهایی معیارهای مختلفی در تعیین میزان مجاز عناصر تهدید کننده سلامتی تعیین می شود. در مرحله نهایی بایستی دقت کرد محصول مورد نظر در چه فرایندهای ضد عفونی مانند Autoclave مورد استفاده قرار می گیرد؟ در اینصورت TPE مورد استفاده باید پایداری حرارتی بالایی برای قرار گیری در معرض دماهایی برابر با 120 °C و بیشتر را داشته باشد. همچنین رنگ و ابعاد قطعه مورد نظر در این شرایط بایستی پایدار باشد.

از آنجایی که معمولا جنس بدنه تجهیزات پزشکی از پلیمرهایی چون ABS, PC, PET, ASA, SAN, PS PE, PP تشکیل می شود، TPE در تجهیزات پزشکی بایستی چسبندگی مناسبی به این پلیمرهای پایه داشته باشد. در نهایت چنانچه TPE در کاربردهایی چون پنل و دکمه های کنترلی دستگاه های پزشکی استفاده می شود، لازم است از انواع Soft Touch و با حس لامسه مناسب استفاده شود و قابلیت رنگ پذیری نیز وجود داشته باشد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *