آشنایی با جدیدترین نسل های نرم کنندهPVC یا Plasticiser

شاید به جرات بتوان گفت PVC تنها پلاستیکی است که با وجود چالش های بیشمار زیست محیطی و مخاطرات سلامتی مرتبط با افزودنی های مورد استفاده در فرمولاسیون های مختلف آن، متوجه فراز و نشیب های فراوانی در توسعه محصولات مختلف شده است. با وجود این فراز و نشیب ها و با توجه به پتانسیل ها و مزایای فراوان، همچنان PVC یکی از گزینه های مطرح برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده در صنعت ساختمان، سیم و کابل، بسته بندی و … است. در این بخش با محصولات نوآورانه نرم کننده یا Plasticiser های مختلف آشنا خواهیم شد.

قدیمی ترین خانواده نرم کننده ها، Plasticiser های فتالاتی هستند. با وجود عملکرد خوب و قیمت مناسب استفاده از این گروه در برخی کاربردها مانند قطعات پزشکی یا محصولات در تماس با بدن انسان یا غذا، ممنوع است. توسعه گونه های جدید نرم کننده با دو رویکرد اصلی زیر در حال وقوع است:

  • توسعه گریدهای پایه منابع زیستی با عملکرد مشابه،
  • توسعه گریدهایی که مخاطرات سلامتی ندارند، ولی ممکن است از منابع تجدید پذیر تولید نشوند.

اما مهمترین معیارهای توسعه گونه های جدید Plasticiser شامل عدم ایجاد مسمومیت و مخاطرات سلامتی زیست محیطی، پایداری حرارتی بالا، خواص مکانیکی خوب و عدم مهاجرت به سطح قطعه است.

روغن های سویا اپوکسیده شده یا ESBO (Epoxidated Soybean Oil) یکی از نرم کننده های با عملکرد بالا است که در حال استفاده به جای گزینه های فتالاتی است. گروه دومی که پتانسیل استفاده به عنوان نرم کننده را دارند الکل های پایه منابع زیستی هستند. این گونه ها گروه خاصی از الکل ها با جرم مولکولی بالا هستند که می توانند به عنوان Plasticiser مورد استفاده قرار گیرند.

می توانید با مراجعه به معرفی ESBO، نرم کننده و پایدارکننده همزمان مطالب بیشتری در مورد ESBO مطالعه کنید.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *