پلاستیک ها پیشران ایده تولید خودروهای سبک

تصمیم داریم در این نوشتار آخرین فناوری های تجاری شده ای را در حوزه قطعات خودرو معرفی کنیم که ایده اصلی آن ها استفاده از پلیمرها به منظور کاهش وزن خودرو و جایگزین کردن فلزات یا حتی پلیمرهای با عملکرد عادی بوده است.

در اولین مورد به سراغ Polyphthalamide (PPA) می رویم که توانسته است یک اتصال مورد استفاده در سیستم انتقال آب رادیاتور را که پیش تر با فلزات تولید می شده است، جایگزین کند و 25 درصد وزن قطعه تولیدی را کاهش دهد. مهمترین مزیت این سوپرپلاستیک مهندسی مقاومت بی نظیر آن در برابر مخلوط آب و ضدیخ است.

Plastic Manifold

نوع خاصی از انژکتورها که در موتورهای توربوشارژ استفاده می شود، می تواند راندمان موتور را تا 20 درصد بهبود دهد و در بخش اورینگ به الاستومری با مقاومت بالا در برابر سوختی که در دمای بسیار بالا قرار دارد، نیاز دارد. FKM های ویژه کاملا این خواص را برآورده می کنند.

Injector FKM

گزینه بعدی که مهندسین خودرو به جایگزینی فلز با پلیمر فکر کرده اند، هوزینگ پمپ روغن است. Polyarylrtherketone (PAEK) که محکم تر از PEEK است، به راحتی می تواند تا دمای 200 C در محیط روغنی دوام بیاورد و جایگزین فلزات شود.

شاید برایتان جالب باشد که پلیمرها به درون موتورهای درون سوز نیز نفوذ کرده اند. امروزه به کمک Polyamide-imide (PAI) چرخ دنده های میل بادامک آلومینیومی و فولادی، پلیمری شده اند. PAI سفتی قابل مقایسه با فلزات را دارند و تا دمای 280 C کارایی خود را حفظ می کنند. PAI با داشتن مقاومت خستگی بسیار بالا و همچنین خزش بسیار ناچیز، برای تولید یاتاقان ها نیز مناسب است.

پروانه پمپ آب نیز پلیمری شده است. Polyphenylene Sulfide (PPS) که مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و ضدیخ دارد، بهترین گزینه پلیمری برای تولید پروانه پمپ آب و جایگزین کردن فلزات است. PPS حتی می تواند شلنگ های الاستومری را که معمولا با EPDM تولید می شوند و برای انتقال آب در خودروها استفاده می شوند، جایگزین کند و وزن شلنگ ها را کاهش دهد.

Water-Pump-Impller

پیشرفت فناوری تولید پلیمرهای با عملکرد بالا یاریگر مهندسین خودرو در کاهش وزن قطعات مصرفی در این صنعت است. این مهم از طریق جایگزین کردن قطعات فلزی و همچنین دیگر پلیمرها که وزن بالاتری دارند، رخ می دهد و در کنار این کاهش وزن، افزایش ایمنی و دوره تعویض قطعه نیز با استفاده از پلیمرهای با عملکرد بالا بدست می آید. این فناوری ها هم اکنون از نقطه نظر فنی کامل شده اند و در جنگ قیمتی با فناوری های رایج قرار دارند و طولی نخواهد کشید که تجاری سازی آن ها کامل و به چرخه مصرف وارد خواهند شد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *