رفع و زدودن بوی نامطبوع از پلاستیک ها

خرید خودروی نو تجربه خوشایندی است، اما در بسیاری از خودروهای نو در روزهای ابتدایی و بخصوص در مواقعی که خودرو تحت تابش نور خورشید است، بوی نامطبوعی در کابین خودرو حس می شود. همچنین در سال های اخیر و رویکرد اقتصاد چرخشی در صنعت خودرو که استفاده بیشتر از مواد اولیه بازیافتی را دیکته می کند، معضل وجود بوی نامطبوع در خودروهای نو و دیگر کالاهای نو بیشتر نیز شده است. ریشه این مسئله در ترکیبات آلی فرار یا VOC ها است. در واقع کوچک مولکول های آلی با داشتن فشار بخار بالا به راحتی از قطعات تولیدی به هوا مهاجرت می کنند و بوی نامطبوعی را ایجاد می کنند. در این بخش راه حل هایی را مرور خواهیم کرد که به پلاستیک های بازیافتی کمک می کنند بوی نامطبوع کمتری داشته باشند و امکان استفاده بیشتر از منابع بازیافتی فراهم شود.

به منظور زدودن بوی نامطبوع از پلاستیک های بازیافتی و افزایش دامنه مصرف آن ها می توان از افزودنی های جاذب ترکیبات آلی فرار استفاده کرد و همچنین در مرحله کامپاندینگ و گرانولسازی از اکسترودرهای مجهز به ناحیه Degassing/ Venting استفاده کرد. باید دقت داشت بوی نامطبوع تنها در پلاستیک های بازیافتی ایجاد نمی شود. در کامپاندهای ویژه پلیمری که مخلوطی از افزودنی ها در آن ها به کار می روند، بوی نامناسب در اثر واکنش افزودنی ها با یکدیگر می تواند ایجاد شود. افزودنی های مورد استفاده بر پایه زئولیت ها و کربن فعال هستند که با داشتن سطح بسیار زیاد در جذب سطحی ترکیبات آلی فرار موثر عمل می کنند. باید در نظر داشت استفاده از این افزودنی ها و جذب بوی نامطبوع از پلاستیک ها پیچیدگی های فنی بسیاری نیز دارد و بایستی مراقب تاثیرات جانبی این افزودنی ها، از جمله فوم شدن، بود.

Plastic Deodorizing

بوی بد در پلاستیک ها مسئله ای پیچیده ای است. به منظور آزمون و تعیین حد کنترل کیفی برای میزان بوی نامطبوع در پلاستیک ها نیاز به شناسایی ترکیباتی است که این بو را ایجاد می کنند. این مرحله نیاز به کار عمیق تحقیقاتی دارد و تا کنون گروه های شیمیایی بسیاری از جمله ترکیبات نیتروژنه، آلدهیدها، ترکیبات حاوی گوگرد، کربوکسیلیک اسید و … شناسایی شده اند. به منظور آزمون کامپاندهای مختلف نیز از تست های تسریع شده، برای مثال قرار دادن قطعات در دمای بالا به منظور افزایش سرعت انتشار بو و ارزیابی ترکیبات آزاد شده استفاده می شود. پلیمرها مواد با استعداد قرن حاضر هستند که برای هر چالشی یک راه حل ارائه می دهند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *