مخلوط کردن گریدهای مختلف PVC برای دستیابی به خواص دلخواه در تولید چرم های مصنوعی

مخلوط کردن یا آلیاژسازی پلیمرهای مختلف کاربرد گسترده ای در تولید قطعات مختلف پلیمری همچون تولید چرم های مصنوعی دارد. این کار در اصطلاح Blending نامیده می شود و امکان بهره مندی از خواص هر دو پلیمر را مهیا می کند. از آنجایی که گریدهای مختلف یک پلیمر (مانند گریدهای مختلف PVC با K-Value مختلف) می توانند خواص متفاوتی داشته باشند، مخلوط کردن گریدهای مختلف حتی یک پلیمر نیز می تواند در جهت بهینه سازی خواص فیزیکی، فرایندی و مکانیکی موثر باشد.

چرم های مصنوعی به کمک پلیمرهای مختلفی چون PVC و PU تولید می شوند. به دلیل قیمت مناسب و خواص قابل تنظیم و البته مناسب، چرم های مصنوعی پایه PVC کاربرد گسترده ای در صنعت پوشاک، مبلمان و دکوراسیون و خودرو دارند. این محصولات عموما به صورت ساختارهای چند لایه تولید می شوند و فرمولاسیون کلی آن ها شامل PVC پایه، استابلایزر (در گذشته استابلایزرهای سرب مورد توجه بود و در حال حاضر در بیشتر موارد مخلوط های فلزی چون کلسیم-روی، روی-کادمیوم و …)، نرم کننده یا Plasticizer، عامل فوم زا و فعال کننده (Foaming agent, Kicker) و در نهایت روان کننده ها و رنگدانه است. در برخی محصولات وکس ها و روغن های پارافینی نیز استفاده می شود.

چرم های مصنوعی

مهمترین نکته در تولید چرم های مصنوعی انتخاب صحیح PVC پایه است. انتخاب صحیح PVC تاثیر مهمی بر فرایند پذیری، خواص مکانیکی محصول تولیدی و حتی کیفیت ظاهری و سطح چرم مصنوعی دارد. معمولا PVC های با K-Value در محدوده 60-75 برای تولید چرم مصنوعی مناسب هستند. باید دقت داشت استفاده از K-Value های بالا خواص مکانیکی بهتری در محصول نهایی ایجاد می کند و در عین حال احتمال بروز نواقص ظاهری را به دلیل فرایند پذیری ضعیف بالاتر می برد. ترکیب کردن گریدهای مختلف PVC می تواند تعادلی در خواص مکانیکی و فرایند پذیری خوب را در تولید چرم مصنوعی ایجاد کند. برای مثال می توان PVC های با K-Value کم و زیاد با یکدیگر ترکیب و به خواص دلخواه دست پیدا کرد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *