جایگاه ویژه EVA در صنعت فوم

وزن سبک، استحکام مناسب، تولید به صرفه و قیمت تمام شده رقابتی باعث گسترش روز افزون کاربردهای foamهای پلیمری در صنایعی چون خودرو، هوافضا، ساختمان، لوازم منزل، پوشاک و … شده است.
گروه مهمی از پلیمرهای مورد استفاده در تولید foam ها، الاستومرهای پایه اتیلن مانند EVA، POE و EMA هستند. در بین گزینه های مختلف EVA یکی از پلیمرهای پر مصرف در تولید فوم ها و به خصوص فوم های مورد استفاده در زندگی روزمره مانند ضربه گیرها، کفپوش ها، زیره کفش و … است. الاستیسیته و جهندگی خوب، استحکام مذاب و فوم پذیری عالی و قیمت به صرفه روز به روز کاربردهای EVA در تولید foam ها را افزایش داده است.
فوم های EVA می توانند به صورت کراسلینک شده یا عادی تولید شود. فوم های کراسلینک شده خواص مکانیکی، حرارتی، مانایی فشار و جهندگی بهتری دارند. فرمولاسیون یک فوم به صورت کلی حاوی 100 Phr EVA و 2-10 Phr سایر افزودنی ها مانند عوامل فوم زا (مانند آزودی کربنامیدها یا فوکو)، استئارات و اکسیدهای روی، پراکسیدها برای ایجاد اتصالات عرضی، پرکننده و رنگدانه است.

فوم

پس از تولید foam بر اساس کاربرد نهایی بایستی اندازه گیری خواص مکانیکی، سختی، مانایی فشار، آبرفتگی، جهندگی، استحکام پارگی و مقاومت در برابر سایش صورت گیرد.
مهمترین کاربرد foam های EVA تولید زیره کفش های اسپرت، صندل، طبی و ورزشی است. گریدهای مناسب برای این کاربری MFI (@.16 kg, 190 °C) در محدوده 1-4 g/10min دارند و درصد وینیل استات آن ها در محدود 15-30 درصد می باشد.

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *