کاربردها و معرفی نسل جدید پلی الفین ها، TPO

اولین تولید تجاری پلی الفین ها به بیش از نود سال پیش و به زمانی که پلی اتیلن سبک یا LDPE تولید شد باز می گردد. به صورت کلی پلی الفین ها خانواده بزرگی از پلیمرها را شامل می شوند که نتیجه پلیمریزاسیون الفین های مختلف های مانند اتیلن، پروپیلن و … هستند. پلی اتیلن و پلی پروپیلن دو عضو پر مصرف این خانواده هستند که در سال های اخیر نسخه جدیدی از آن ها به بازارهای مختلفی چون خودرو، قطعات صنعتی، بسته بندی، صنعت سیم و کابل و لوازم خانگی معرفی شده است. این خانواده جدید TPO نام دارد و مخفف عبارت Thermoplastic Olefins است..

TPO Granules

در واقع TPO ها گروه مهمی از ترموپلاستیک الاستومرها یا همان TPE ها هستند که پلیمر پایه به کار رفته در تولید آن ها، پلی الفین هایی چون پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP) است. لازم به ذکر است در اغلب موارد پلی پروپیلن، پلیمر پایه اصلی مورد مصرف در تولید TPO های مختلف است. اما جزء مهم دیگر، الاستومرها هستند. می توان گفت TPO ها به صورت همزمان مزایای پلی الفین ها و الاستومرها را دارند. حضور الاستومرهایی چون EPDM, EPR, POE, … در کنار ترموپلاستیک هایی با استحکام بالا، چون پلی پروپیلن، می تواند الزامات بسیاری از کاربردها را برآورده سازد.

مقصد اصلی گریدهای مختلف TPO صنعت خودرو است و در قطعات بسیاری چون سپر، داشبورد، تزئینات داخلی، رودری و حتی قطعات زیرکاپوت نیز TPO ها دیده می شوند. گریدهای خاص TPO ها می توانند شامل افزودنی های پایدار کننده در برابر حرارت و نور خورشید نیز باشد و در موارد خاص از تقویت کننده ها نیز در فرمولاسیون استفاده می شود. خواص مکانیکی قابل تنظیم و دستیابی به تعادلی از استحکام و ضربه پذیری، مقاومت حرارتی، پایداری ابعادی، فرایند پذیری و تولید به صرفه و مقاومت در برابر اجزای شیمیایی از مهمترین مزایای TPO ها به شمار می آیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست تولید TPO مناسب برای قطعه مدنظر شما با کارشناسان شرکت پلیمر پیشرفته دانا تماس حاصل فرمایید.

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *