پیچیدگی های فنی کامپاندینگ و شکل دهی سیلیکون، ساختارمند شدن سیلیکون (Structuralization)

آمیزه کائوچوی سیلیکون از اختلاط سیلیکون خام با یک تقویت کننده استحکام بالای سیلیکایی آب دوست بدست می آید. این آمیزه ممکن است در حین انبارش به تدریج سخت تر و از خاصیت پلاستیسیته آن کاسته شود و در نتیجه به مرور زمان بازدهی فنی آن در فرایندهای اختلاط مجدد و شکل دهی از بین می رود. این پدیده را “ساختارمند” Structuralization شدن کائوچوی سیلیکون می نامند. دلیل این امر به برهمکنش گروه های Si-OH سطح سیلیکا با پیوند Si-O یا گروه های انتهایی Si-OH روی مولکول سیلیکون خام بر می گردد که می تواند پیوندهای هیدروژنی و حتی پیوند شیمیایی تشکیل دهد که ساختاری نیمه شبکه ای شده و نیمه الاستیک پدید می آورد و در پی آن انحلال پذیری کاهش و محتوی ژل افزایش می یابد. بر این پدیده می توان با اختلاط مجدد و اعمال یک نیروی برشی قوی روی کائوچوی سیلیکون ساختارمند شده توسط یک آسیاب دو غلطکه که امکان شکست پیوندهای هیدروژنی را دارد، غلبه کرد و پلاستیسیته را مجداً احیا نمود. میزان زمان اختلاط به شدت و درجه پدیده “ساختارمند” شدگی کائوچوی سیلیکون بستگی دارد.

Slicone

توصیه می شود تا از روغن سیلیکون بهنگام اختلاط مجدد سیلیکون روی آسیاب دو غلطکه استفاده شود. روش اختلاط زیر هم را هم می توان توصیه نمود:

1- افزایش فاصله بین دو رول آسیاب دو غلطکه به بیش از 8mm و بعد کاهش تدریجی آن تا اینکه آمیزه سیلیکون به دور رول های آن بچسبد.

2- با چاقو آمیزه خارج شده از بسته بندی را به دو یا چند قطعه کوچکتر تقسیم کرده و آن را به تدریج به فرآیند اختلاط مجدد اضافه نمود و این کار را تا تشکیل پوشش کامل دور رول غلطک ادامه داد.

3- پس از اختلاط مجدد، بخشی حدود 20% تا 25% آمیزه اصلاح شده را برای پرهیز از پراکنش نیافتن مواد مخلوط نشده نگه داشت.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *