پوشش های چندلایه سوسیس و کالباس از چه پلیمرهایی تشکیل و چگونه تولید می شوند؟

دنیای فیلم های پلیمری بسیار متنوع و در عین حال پیچیده است. همین پیچیدگی سبب شده است یکی از استراتژی های اصلی بازیگران زنجیره تامین این فیلم ها، مانند پتروشیمی ها، تولیدکنندگان افزودنی و سایر اجزای فرمولاسیون، سازندگان ماشین آلات تولید و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، توسعه سبد محصولاتشان در این حوزه باشد. برخی از فیلم های پلیمری جنبه عمومی تری دارند و می توان طیف وسیعی از فیلم ها را به کمک یک دستگاه تولید و تنها با تغییر دادن مواد اولیه مورد استفاده و شرایط فرایندی، تولید کرد. با این حال گروه های خاصی نیز در بین فیلم های پلیمری وجود دارند که برای تولید آن ها نیاز به دستگاه خاص و مواد اولیه ویژه است. پوشش های چندلایه سوسیس و کالباس از جمله فیلم های پلیمری خاص هستند که تولید آن ها به کمک خطوط اکستروژن فیلم خاص و منحصر بفرد صورت می گیرد و ارزش این خطوط گاهی تا چند ده برابر یک دستگاه عادی تولید فیلم می رسد. در این بخش فرایند تولید فیلم های چندلایه مورد استفاده در پوشش دهی سوسیس و کالباس (Sausage Casing) را مرور خواهیم کرد. لینک زیر بخش قبلی این مقاله را در خصوص پلیمرهای مورد استفاده در این پوشش ها، در بر دارد.

هر یک از لایه های فیلم های چندلایه، یک پلیمر خاص با رفتار فرایندی متفاوت است. برای شکل دهی و تبدیل این لایه ها به ساختار چندلایه از فرایند اکستروژن هم زمان (Co-Extrusion) استفاده می شود. در حقیقت خطوط تولید پوشش های چندلایه سوسیس و کالباس حاوی 3 تا 7 و در برخی خطوط تا 11 اکسترودر مجزا برای هر لایه است. به منظور دستیابی به فیلم یکنواخت، با کیفیت و عاری از هر گونه نقص، پلیمرهای مورد استفاده بایستی خواص فرایندپذیری ویژه ای ( برای مثال ویسکوزیته) داشته باشند.

بسته بندی سوسیس و کالباس

به منظور کنترل بهتر، تولید این فیلم ها به روش دمش فیلم (Blown Film Extrusion) صورت می گیرد و فیلم به صورت حباب تولید می شود. در مرحله بعد خنکسازی فیلم به صورت کامل انجام می شود ( معمولا به کمک حمام آب سرد) و پس از آن برای کنترل آبرفتگی و خاصیت جمع شدن فیلم (Shrinkage) واحد دوم تولید قرار دارد. در این واحد فیلم تولیدی مجددا حرارت ( دمای 80 تا 90 درجه سانتیگراد) می بیند و برای دومین بار مورد دمش قرار می گیرد و حباب دوم شکل می گیرد. دلیل اصلی این کار ایجاد کشش همزمان در جهت طولی و عرضی فیلم است. در واقع با این کار فیلم چندلایه تولیدی قابلیت جمع شدگی (shrinkage) پیدا می کند و با اعمال حرارت، شکل محصول بسته بندی شده را به خود می گیرد. به دلیل استفاده از دو حباب، نام این فرایند تولید Double Bubble است. امروزه با پیشرفت فناوری تولید از سه حباب نیز برای کنترل خواص مکانیکی و جمع شدگی استفاده می شود. فناوری تولید این ماشین آلات در اختیار تعداد محدودی از سازندگان بنام اکسترودرهای تولید فیلم است.

ماشین آلات بسته بندی سوسیس و کالباس

فیلم های چندلایه تولید شده با روش Double Bubble در مقایسه با انواع عادی استحکام مکانیکی فوق العاده ای دارند و نفوذ پذیری آن ها در برابر اکسیژن کمتر است، هر چند بایستی مراقب مقاومت پارگی آن ها بود. پس از اتمام تولید فیلم، عملیات چاپ و برش فیلم انجام می شود. امروزه گریدهای خاص پلی آمید برای تولید پوشش های چندلایه سوسیس کالباس توسعه داده شده اند. با این حال برای دستیابی به خواص ویژه می توان پلی آمید را همراه با با سایر گریدهای آن به صورت آلیاژ شده استفاده کرد. همچنین افزودنی های خاص، مانند آنتی میکروبیال، مقاوم کننده در برابر اشعه فرابنفش و رنگدانه ها نیز در تولید این پوشش ها استفاده می شوند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *