آشنایی با راه حل های پلیمری برای تولید ظروف آسان باز شو

غذاهای آماده و نیمه آماده سهم مهمی در سبد غذایی این روزهای ما پیدا کرده اند. از دید یک مهندس پلیمر این اتفاق یک پیامد مهم دارد و در واقع نیاز به پلیمرهای با عملکرد بالا برای تولید بسته بندی های مختلف افزایش یافته است. بسته بندی مواد غذایی از جمله پیچیده ترین کاربردهای پلیمرها است و حجم نوآوری های این حوزه همواره قابل توجه بوده است. در این بخش با یکی از راه حل های مهندسی که در تولید بسته بندی های موسوم به آسان باز شو یا Easy Peel به کار گرفته می شود، صحبت خواهیم کرد.

فرض کنیم بر اساس محتویات غذایی درون بسته بندی، زمان ماندگاری مورد نیاز، الزامات مکانیکی و ظاهری مورد نظر برای بسته بندی، انتخاب مواد اولیه، نوع بسته بندی و ساختار مهندسی بسته بندی صورت گرفته است و پلیمرهای مناسب مشخص شده اند. در بسته بندی مواد غذایی آماده و نیمه آماده معمولا از یک سینی که در برگیرنده مواد غذایی است و یک درب استفاده می شود. برای استفاده راحت تر درب بسته بندی بایستی به راحتی توسط کاربر باز شود و اصطلاحا آسان بازشو یا Easy Peel باشد. از طرف دیگر یکپارچگی بسته بندی نیز باید حفظ شود و این درب آسان بازشو تهدیدی برای کاهش زمان ماندگای محصول نباشد. به همین دلیل در این کاربری به پلیمرهای خاصی نیاز است و انتخاب نادرست یا عملکرد Easy Peel را با مشکل روبرو می کند یا اینکه منجر به نفوذ اکسیژن و سایر آلودگی ها به درون بسته بندی و به دنبال آن کاهش زمان ماندگاری مواد غذایی درون بسته بندی را به دنبال دارد.

Easy open lid

SK Fuctional محصولات تخصصی برای استفاده در بسته بندی های آسان باز شو دارد. این محصولات کوپلیمرهای ویژه ای هستند که در لایه بیرون درب یا بعبارت دیگر Lid قرار می گیرند و با عملیات حرارتی به بدنه ظرف اصلی چسبیده و در حین کاربری به صورت آسان باز شو عمل می کنند.  نام یکی از گریدهای مورد استفاده در این کاربری Lotryl Bestpeel 2407 است. Bestpeel 2407 کوپلیمری از اتیلن و متاکریلیک است و برای فرایندهای شکل دهی Extrusion coating, Blow film, cast and sheet extrusion مناسب است و به انواع ظروف PP, PVC, PS, PET می چسبد. همچنین Bestpeel 2407 به انواع درب های آلومینیومی، پلاستیکی و کاغذی می چسبد و میزان چسبندگی بر اساس ساختار و جنس درب و ظرف بسته بندی، همچنین شرایط فرایندی دوخت (مانند دما و فشار) قابل تنظیم است. بر اساس نوع درب و ظرف بسته بندی دمای 160-180 C یا 220-240 C برای فرایند چسبندان درب به ظرف اصلی مناسب است.

Lotryl Bestpeel 2407 دمای ذوبی برابر با 69 C دارد و شاخص جریان مذاب آن 2 g/10 min در شرایط 190 C است.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *