روش های شکل دهی و پخت اکریلیک رابرها

لینک زیر به معرفی ساختار شیمیایی اکریلیک رابرها پرداخت و مهمترین ویژگی های این گروه از الاستومرها را شرح داد. در این بخش با روش های پخت و شکل دهی اکریلیک رابرها یا همان الاستومرهای ACM آشنا خواهیم شد.

به راحتی می توان گفت مهمترین مزیت ACM مقاومت بسیار خوب آن به انواع روغن های معدنی، گیاهی و حیوانی است. هر چند در گوشه ذهن همواره بایستی مراقب استفاده از این رابر در دماهای پایین یا در کاربردهای در مجاورت آب بود. امروزه گریدهای با کارایی بسیار بالا توسعه داده شده اند که می توانند به صورت پیوسته در محدوده دمایی -40 °C تا 185 °C سرویس دهی کنند و حتی برای مدت کوتاه در معرض دماهای بسیار بالایی چون 200 °C قرار گیرند.

اکریلیک

از آنجایی که اکریلیک رابرها در گروه الاستومرهای آمورف هستند، بنابراین برای افزایش استجکام و سفتی مکانیکی بایستی از پرکننده هایی چون دوده استفاده کرد و در نهایت بر اساس نوع کومنومر استفاده شده از روش های پخت دی آمین، سیستم گوگردی یا تری آمین، قطعه نهایی را شکل دهی کرد. حتی با طراحی اصولی سیستم پخت می توان اکریلیک رابرها را به صورت پیوسته نیز پخت کرد.

 

بیش از 90 درصد کاربرد اکریلیک رابرها در صنعت خودرو برای تولید واشرها، گسکت و روکش شلنگ ها به کار می روند. گریدهای مختلف ACM را می توان به روش های قالبگیری فشاری (Compression Molding)، قالبگیری انتقالی (Transfer Molding) یا حتی تزریق (Injection Molding) شکل دهی و قطعه مورد نظر را تولید کرد. 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *