افزودنی ها در خدمت اقتصاد چرخشی صنعت پلاستیک

حالا که بیش از 8 سال از عمر انقلاب صنعتی چهارم گذشته است، سیاستگذاران بخش صنعت به خوبی درک کرده اند که توسعه و تولید محصولات جدید به تنهایی نمی تواند ضامن توسعه ای پایدار و همه جانبه باشد و با این روش در آینده ای نزدیک با مشکلات متعددی در حوزه منابع مواد اولیه و تهدید های زیست محیطی گریبانگیر خواهیم شد. در راستای توجه به همین موضوع چند سالی است اقتصاد چرخشی (Circular Economy) به کلمه کلیدی تبدیل شده است که تمرکز بسیاری از فعالین صنعتی در بخش های مختلف را به خود معطوف کرده است. در صنعت پلاستیک نیز به این مهم توجه شده است و تولیدکنندگان مواد اولیه و مصنوعات پلاستیکی به دنبال تجاری سازی راه حل های مختلف برای طراحی چرخه عمر اصولی محصولات خود هستند. بخشی از این چرخه عمر، مرحله بازیافت محصولات است که امروزه به یکی از بخش های صنعتی پیشرو در بخش مواد اولیه و افزودنی های پلاستیک تبدیل شده است. با این بخش همراه باشید تا در خصوص افزودنی های اختصاصی طراحی شده برای صنعت بازیافت پلاستیک ها اطلاعاتی کسب کنید.

از آنجاییکه بیش از یک سوم از پلاستیک ها در صنعت بسته بندی به مصرف می رسند، بنابراین تمرکز بر بازیافت پلاستیک های مورد استفاده در این بخش اهمیت بالاتری دارد. همچنین بازیافت فیزیکی – مکانیکی که شامل آسیاب و ذوب مجدد پلاستیک های بسته بندی است، همچنان مقرون به صرفه ترین روش بازیافت است. یکی از پلاستیک های پر مصرف در صنعت بسته بندی برای تولید انواع بطری و ورق بسته بندی، PET یا پلی اتیلن ترفتالیت است. PET های بازیافتی عموما در تولید الیاف های با کیفیت معمولی مورد استفاده قرار می گیرند و امکان استفاده از آن ها در تولید بطری و ورق به دلیل افت خواص مکانیکی و فرایند پذیری وجود ندارد. جاذب های اکسیژن، جاذب استالدهید و کمک فرایندهای افزایش دهنده ویسکوزیته از جمله افزودنی های هستند که به صورت اختصاصی برای اصلاح PET های بازیافتی توسعه داده شده اند و به کمک این افزودنی ها می توان تا 50 درصد از مواد بازیافتی را در تولید بطری و ورق های جدید به کار گرفت و نگرانی از بابت تماس با مواد غذایی و ایجاد بو و طعم نامطبوع نیز نداشت. همچنین کوپلیمرهای استر – اکریلیک ویژه ای نیز به منظور بهبود خواص مکانیکی همچون ضربه پذیری و مقاومت پارگی PET های بازیافتی توسعه داده شده اند.

Circular Economy

پس از PET، در حوزه پلاستیک های بسته بندی بیشترین نگرانی در خصوص فیلم و بطری های پلی اتیلنی که عمدتا مخلوطی از HDPE/LLDPE هستند، وجود دارد. افزودنی های مختلفی همچون آنتی اکسیدانت ها و کمک فرایندها به منظور بهبود خواص فیزیکی – مکانیکی و فرایند پذیری پلی اتیلن های بازیافتی و افزایش ضریب مصرف آن ها در تولید محصولات جدید توسعه داده شده اند و همچنین جاذب های بو نیز در دسترس هستند. در برخی از محصولات بازیافتی پایه پلی اتیلن ممکن است پرکننده های معدنی نیز وجود داشته باشند و به منظور بهبود چسبندگی پلی اتیلن به این پرکننده ها و به دنبال آن بهبود خواص مکانیکی محصولات تولیدی، سازگار کننده های پایه پلی اتیلن تجاری سازی شده اند و در بازیافت پلی اتیلن ها به کار می روند. در بخش بعدی با سایر افزودنی های مورد استفاده در بازیافت پلاستیک های بسته بندی آشنا خواهیم شد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *