استفاده از پلی کربنات، PBT و PPS در تولید چراغ خودروهای مدرن

با پیدایش وسایل نقلیه ای چون خودرو و موتورسیکلت ها و تقاضا برای استفاده از این وسایل در ساعات شب و در مسیرهای تاریک، وجود چراغ های پر قدرت و با روشنایی بالا به یکی از الزامات اصلی این محصولات تبدیل شد. اگر به چراغ خودروهای قدیمی نگاهی بیاندازیم، هندسه های ساده دایره و مربعی شکلی را می بینیم که عموما از چدن و آلومینیوم به عنوان هوزینگ چراغ، و از شیشه بعنوان قاب آن استفاده می کردند. ورود پلیمرها به صنعت تولید تجهیزات برق و روشنایی، از طرفی وضع الزامات سختگیرانه ای چون قرار دادن چراغ های روشنایی روز (Day Light) و استفاده از منابع نوری LED، و نهایتا تغییر سلیقه رانندگان و افزایش اقبال به استفاده از لامپ های با روشنایی بالا ( مانند لامپ های زنون و هالوژن)، لیست مواد اولیه مورد مصرف در تولید چراغ های اتومبیل را به روز کرده است. سبکی و مقاومت خوب در برابر دما و جریان الکتریسیته منجر به توسعه کاربردهای پلیمرها در تولید چراغ های اتومبیل شد. در این بخش ویژگی های پلیمرهای مورد استفاده (پلی کربنات، PBT و PPS) در تولید این محصولات را مرور خواهیم کرد.

Car polymer light

PBT (Polybutylene Terephthalate) با دمای کاربری مداوم بالای 100 °C پلیمر مناسبی است که به عنوان هوزینگ چراغ های خودرو استفاده می شود. قابلیت آبکاری آسان نیز جلوه ای ویژه به این هوزینگ ها می دهد. همچنین آلیاژهای پایه PBT نیز به این منظور استفاده می شوند. ABS و آلیاژ آن با PC نیز در تولید هوزینگ به کار گرفته شده است. در گذشته و در برخی از چراغ های کنونی از PPS و PPA نیز بعنوان مواد اولیه هوزینگ استفاده می شود. PP نیز تجربه استفاده به عنوان هوزینگ چراغ را بخصوص در چراغ های عقب خودرو که دمای آن ها کمتر از چراغ های جلو است، دارد.

پس از هوزینگ و در بخش روشنایی انواع لنز، رفلکتورها و طلق بیرونی چراغ نیز به کمک پلیمرها تولید می شوند. PMMA و PC دو پلیمری هستند که کاندیدای اول استفاده در تولید طلق های چراغ می باشند. پلی کربنات با مقاومت به ضربه بالاتر و دمای سرویس دهی بالاتر انتخاب مهندسی تر و البته گرانتری است. باید در نظر داشت طلق های چراغ بایستی به خوبی در برابر اشعه UV پایدار سازی شوند. به صورت محدود از PS نیز در تولید طلق های چراغ عقب خودروها استفاده می شود.

در قطعات داخلی لامپ ها و در بخش اتصالات، پلی آمیدهای تقویت شده با الیاف مانند PA6، استفاده فراوانی دارند. لنزها و رفلکتورها نیز از پلی کربنات های خاص تهیه می شوند. همچنین حتی PEI (Polyetherimide) نیز در تولید بخش هایی از لنز و رفلکتور به کار می رود. به دلیل ظرافت و کوچک بودن برخی از قطعات، در این بخش به گریدهای ویژه ای از پلیمرها با ویسکوزیته بالا و جریان پذیری خوب نیاز است. چراغ های خودروهای مدرن به اندازه یک دانشگاه پلیمر نکات مهندسی در دل خود دارند.

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *