آشنایی با مفهوم K-Value در گریدهای PVC

در بخش قبلی (چگونه گریدهای مختلف یک رابر را به کمک پارامتر ویسکوزیته مونی ارزیابی کنیم؟) روشی آسان و کم هزینه را برای بدست آوردن غیر مستقیم وزن مولکولی رابرها معرفی کردیم. در این قسمت میخواهیم روشی معادل برای ارزیابی حدود وزن مولکولی گریدهای مختلف PVC ارائه کنیم. به خوبی می دانیم که برای تولید قطعات مختلف پایه PVC بایستی گرید مناسب کاربری مدنظرمان را انتخاب کنیم. صنعتگران حوزه پلیمر که با PVC سر و کار دارند، بارها و بارها با K-Value برخورد کرده اند و در خرید مواد اولیه مورد نیازشان بر اساس عدد K-Value تصمیم گیری می کنند. K-Value در واقع نماینده وزن مولکولی گرید PVC مورد نظر ما است که ارتباط فنی آن با وزن مولکولی را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، اندازه گیری وزن مولکولی به تکنیک های گران قیمت و زمان بری نیاز دارد و در طرف دیگر بین ویسکوزیته و وزن مولکولی ارتباط مستقیم وجود دارد. حال باید اضافه کنیم که اندازه گیری ویسکوزیته با هزینه کم و در کوتاه ترین زمان ممکن می شود. بنابراین منطق حاکم بر اعداد K-Value در حوزه PVC نیز اندازه گیری ویسکوزیته و ایجاد ارتباط با وزن مولکولی است. به همین منظور از اندازه گیری ویسکوزیته محلول پلیمر استفاده می شود و در مرحله بعد عدد ویسکوزیته بدست آمده از طریق معادله Fikentscher به K-Value تبدیل می شود. K-Value یک گرید PVC مستقیما به وزن مولی آن مربوط می شود و به کمک رابطه زیر محاسبه می شود:

k value formula

که در آن ηr ویسکوزیته نسبی محلول به حلال و c غلظت محلول تهیه شده است. از آنجاییکه بدست آوردن K-Value به غلظت محلول، دما و نوع حلال وابسته است، بنابراین این کار استاندارد شده است و مطابق ISO 1628-1 صورت می گیرد. K-Value گریدهای مختلف PVC می تواند عددی در محدوده 35-80 باشد و با افزایش آن گرید مورد نظر فرایند پذیری ضعیف تر، اما خواص مکانیکی بهتری را ایجاد می کند. برای تولید انواع کالاها به کمک PVC بایستی گریدی با K-Value مناسب را انتخاب کرد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *