مهندس وحید موحد نیا

گفت و گوی بسپار با وحید موحدنیا، مدیر بازاریابی و فروش پلیمر پیشرفته دانا: «بزرگترین ضعف در صنعت بسته بندی، عدم وجود استاندارد در اکثر بخش های آن است.»

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، پلیمر پیشرفته دانا از سال ۸۵ در تامین مواد اولیه در صنایع پلیمری و با تمرکز بر قطعات خودرویی مختلف وارد بازار شد. موحد نیا می گوید: «سعی ما بر واردات موادی است که تولید داخلی ندارد. حدود هشت سال پیش به بخش بسته بندی وارد شدیم و با مواد Tie Layer و EVOH آغاز به کار کردیم. محصول جدیدی را با نام پلی اتیلن تقویت شده برای اولین بار به بازار داخلی عرضه کردیم که در فیلم های ۵ لایه به بالا به منظور افزایش زمان ماندگاری مواد داخل بسته بندی مورد استفاده قرار می­ گیرد؛ که در بهبود روند صادرات نقش مهمی ایفا می­ کند و کاملا دانش بنیان است. این پلی اتیلن ­ها از کومونومر و نسل جدید کاتالیزور متالوسن استفاده می­ کنند که هم در بخش مواد اولیه و هم فرآیند تولید، بالاترین کیفیت را دارد. این ارتقای کیفیت به ما اجازه می دهد با کاهش وزن محصول و میزان مواد اولیه، کیفیت بالای خود را از قبیل استحکام پارگی، خواص کششی، دوخت پذیری و غیره حفظ کنیم. گرچه در مقایسه با پلی اتیلن های معمولی قیمت بالاتری دارد اما این قیمت بالاتر با کاهش حجم مواد اولیه و آسیب کمتر به محیط زیست جبران می شود.»

وی در ادامه افزود: «البته قبل از تحریم ها واردات این محصول را بر عهده داشتیم و پس از وقفه ای چند ساله با ارتقای گرید ها و از سرگیری همکاری با شرکت میتسویی ژاپن شروع به واردات دوباره ی آن­ها کرده ایم. با استفاده از این مواد می توان ضخامت ظروف را به ۱۲۰ میکرون و فیلم های شرینک را به نصف میزان کنونی رساند. اگرچه استاندارد­ هایی در این زمینه تعریف نشده که تولیدکننده را ملزم به استفاده از مواد اولیه ­ی با کیفیت کند. یکی از بزرگترین ضعف ها در صنعت بسته بندی کشور، عدم وجود استاندارد در اکثر بخش ­های آن است. اروپا نیز به دلیل وجود استاندارد ­های سخت گیرانه به سمت تولیدات با کیفیت و صدمه کمتر به محیط زیست پیش می رود. اما در بازار داخلی تنها مساله حائز اهمیت قیمت است و نه کیفیت. هرچند فارغ از این انتقادات، صرف وجود استاندارد ها رویداد مثبتی در این زمینه است.»

همچنین در ارتباط با همکاری فنی با برند های معتبر جهانی: «در بخش تولید نیز در سه سال اخیر با همکاری شرکت میتسویی چسب­های ساختار چند لایه و کامپاند­های اصلاح کننده خواص پلی اتیلن و پلی پروپیلن را روانه­ ی بازار کردیم که در بخش آخر صادرات هم داشته ­ایم. با راه اندازی واحد R&D  قصد بر تولید و توسعه کامپاند­های این چنینی داریم.»

آقای مهندس موحد نیا در ادامه توضیحاتی را نیز در ارتباط با همکاری جدید شرکت پلیمر پیشرفته با شرکت ماشین آلات ایتالیایی دادند: «اخیرا دستگاه اعمال چسب به منظور پوشش قسمت­ های داخلی کارتن از کشور ایتالیا وارد کرده ­ایم و از همین جهت در نمایشگاه چاپ و بسته بندی غرفه گرفتیم تا این دستگاه را که مستقیما به صنعت چاپ مربوط می­ شود به بازار معرفی کنیم. همچنین یکی از برنامه های ما در سال آینده برگزاری دومین دوره از همایش ایران پلی پک است که به صورت دو سالانه برگزار می­ شود.»

وی در رابطه با حضور شرکت پلیمر پیشرفته دانا در نمایشگاه ها افزود:‌ «پیش از این به دلیل تمرکز بر روی ایران پلاست در دیگر نمایشگاه ها شرکت نمی­ کردیم، چون اعتقاد داریم حضور قوی در یک نمایشگاه بهتر از حضور متوسط در چندین نمایشگاه است. این نمایشگاه ارائه دهنده محصولات نهایی است و حتی در اینترپک نیز این موضوع به چشم می­خورد.»

درباره نویسنده