پلیمرها، مبدع موکت های عایق صوت خودرو

وجود صداهای مزاحم در کابین خودرو از جمله موارد آزار دهنده سرنشینان و به خصوص راننده خودرو است. بخشی از این صداها مربوط به منابع صوتی بیرون از خودرو، بخشی مربوط به مجموعه قوای محرکه موتور خودرو و در نهایت سهم کوچکی مربوط به کیفیت ادوات و قطعات استفاده شده در تولید خودرو است. اگر کابین خودرو در برابر منابع صوتی بیرون خودرو، مانند صدای ترافیک، وزش باد و دیگر صداهای پیرامونی، و همچنین صدای تولیدی قوای محرکه خودرو، به خوبی عایق سازی شود، آرامش کافی در کابین خودرو برای سرنشینان خودرو فراهم خواهد شد. از این رو گروه مهمی از عایق های صوتی در تولید یک خودرو در بخش های مختلف کابین و بدنه خودرو استفاده می شود. دو گروه اصلی عایق های صوت عبارتند از:

  • شیشه های عایق
  • موکت های عایق

شیشه های عایق در برابر صدا نسل جدیدتر عایق های صوتی هستند، اما موکت های عایق سابقه کاربرد طولانی در تولید خودروها دارند. موکت های عایق صوت خودرویی ترجمه شده عبارت Sound deadener mats هستند و در بخش های مختلف یک خودرو شامل کف، سقف و ستون های کابین، طاقچه عقب، درب ها، حد فاصل داشبورد و موتور، کاپوت و صندوق عقب مطابق تصاویر زیر به کار می روند.

عایق صوت خودرو

عایق صوت خودرو

موکت های عایق صوت خودرویی انواع مختلفی را شامل می شوند. پلیمرها پایه اصلی این محصولات هستند و از نظر ساختار فیزیکی این محصولات می توانند در شکل های فومی و عادی باشند. عایق های صوت فومی معمولا از سه بخش اصلی زیر تشکیل می شوند:

  • لایه زیرین ( به منظور ایجاد بستری برای نگهداری فوم)
  • لایه میانی – فوم ( این لایه معمولا از فوم های پلی یورتانی به منظور ایجاد لایه عایق صوت تشکیل می شود)
  • لایه رویی ( به منظور ایجاد لایه ای برای محافظت از فوم و ایجاد زیبایی بصری برای مجموعه عایق)

پنل عایق صوت خودرو

 

از جمله مهمترین عایق های صوتی که حاوی لایه فوم هستند می توان به طاقچه عقب خودروها اشاره کرد.

اما عایق های عادی و عاری از فوم، حاوی پر کننده های معدنی به جهت افزایش دانسیته محصول و  ایحاد خواص نفوذ ناپذیری در برابر صوت هستند. این عایق های نیز حداقل از سه لایه با مشخصات زیر تشکیل می شوند:

  • لایه زیرین ( معمولا یک موکت پلی استر یا پلی پروپیلنی است)
  • لایه میانی (حاوی پر کننده های معدنی مانند کائولین، باریت، میکا، تالک، کربنات کلسیم، الیاف …)
  • لایه رویی ( به منظور ایجاد زیبایی بصری برای مجموعه عایق)

پنل عایق صوت خودرو

 

 

 

فرایند تولید عایق های حاوی لایه فوم RIM (Reaction Injection Molding) Molding نام دارد و در این فرایند لایه فوم روی سطح لایه پایه تزریق شده و سپس قبل از آغاز مرحله پخت و اعمال فشار، لایه رویی نیز روی مجموعه قرار می گیرد. ( تصویر زیر)

عایق صوت خودرو

 

از جمله رویکردهای نوین در این بخش می توان به استفاده از الیاف طبیعی و پلیمر های طبیعی در ساخت لایه های عایق اشاره کرد. الیاف لیفی مانند بامبو، چوب، نارگیل و … و پلیمرهای طبیعی مانند پلی لاکتیک اسید (PLA) و همچنین پلی استر و پلی پروپیلن های تولید شده از منابع طبیعی، مهمترین مواد اولیه ای هستند که این روزها با توجه به نگرانی های زیست محیطی در ارتباط با استفاده از پلیمرها، برای تولید عایق های صوت مورد توجه قرار گرفته اند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *