پلیمرهای مورد استفاده در تولید زیره کفش

بخش قبلی این مقاله نکات کلی را در ارتباط با استفاده از پلیمرها در تولید بخش های مختلف کفش های گوناگون ارائه کرد. این قسمت پلیمرهای مختلف و مهمترین خواص کلیدی آن ها را معرفی می کند. مقاومت سایشی بالا، انعطافپذیری، جذب ضربات، مقاومت خوب در برابر لغزش و سر خوردگی مهمترین پارامترهای انتخاب یک پلیمر برای تولید زیره کفش است. در کاربری های خاص مانند کفش های ایمنی و کفش های در تماس با محیط های شیمیایی، مقاومت در برابر حلال و روغن ها و آنتی استاتیک بودن از جمله دیگر خواص مهم برای زیره این کفش ها است.

پلیمرهای مورد استفاده در تولید زیره کفش

PVC، PU، ABS، SBS، SEBS، NR، EVA و NBR مهمترین پلیمرهای مورد استفاده در تولید زیره هستند. امروزه علاوه بر زیره های یک تکه، زیره های دو تکه شامل Outsole و Midsole نیز تولید می شوند. پلیمرهای مورد استفاده در Midsole عبارتند از:

  • EVA: دانسیته کم، قیمت معقول و فوم پذیری عالی منجر به قرار گرفتن EVA در صدر انتخاب های پلیمری تولید زیره کفش شده است. زیره های EVA توسط روش های مختلف مانند تزریق، قالبگیری فشاری و لایه گذاری ورق های از پیش تولید شده، تولید می شوند.
  • PU و TPU: پلی یورتان ها و فوم های مبتنی بر آن ها مانایی فشاری کمتری در مقایسه با EVA دارند. بر خلاف فوم های سلول بسته EVA، فوم های پلی یورتان سلول باز هستند. قیمت و دانسیته پلی یورتان ها بالاتر از EVA است، اما انعطافپذیری و مقاومت سایشی بالاتری دارند.

پلیمرهای مورد استفاده در تولید زیره کفش

در بخش Outsole پلیمرهای مصرفی متنوع تر هستند و عبارتند از:

  • لاستیک طبیعی (Natural Rubber – NR): لاستیک طبیعی قدیمی ترین رابر مورد استفاده در تولید زیره کفش است. این لاستیک استحکام مکانیکی فوق العاده به همراه انعطافپذیری عالی در دماهای پایین را دارد و در برابر حلال های شیمیایی مقاومت خوبی نشان می دهد. به همین دلیل در تولید کفش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Styrene Butadiene Rubber (SBR): در شرایطی که کاهش هزینه های تولید مد نظر باشد، SBR به عنوان ارزانترین رابر موجود در صدر گزینه های انتخابی قرار می گیرد. SBR معمولا به همراه فیلرهای تقویت کننده مورد استفاده قرار می گیرد. زیره های کفش تولیدی با SBR مقاومت سایشی بهتری نسبت به انواع تولید شده با لاستیک طبیعی دارند، اما مقاومت در برابر ترک خوردگی ضعیفی دارند.
  • Nitrile Rubber (NBR): زیره های کفش تولید شده از NBR خواص مکانیکی مشابه زیره های تولیدی با NR را دارند، با این تفاوت که مقاومت NBR در برابر روغن ها و سوخت ها بسیار بیشتر است و مناسب کفش های ایمنی است.
  • TPU: یکی از بهترین پلیمرهای در دسترس برای تولید بخش Outsole زیره کفش است. انعطافپذیری، مقاومت خوب در برابر سایش و ترک مهمترین ویژگی های TPU است. TPU در تولید زیره کفش های گرانقیمت استفاده می شود.
  • EVA: زیره برخی از کفش های ورزشی از EVA تولید می شود. سبکی و انعطافپذیری EVA مناسب است، اما در مقایسه با TPU مانایی فشاری این زیره ها بیشتر و مقاومت در برابر ترک خوردگی کمتر است.
  • SBS/ SEBS: TPE های استایرنی مانند SBS و SEBS به دلیل امکان تنظیم سختی و مقاومت خوب در برابر سایش یکی از بهترین گزینه های در دسترس برای تولید زیره کفش هستند. قیمت متناسب و طیف گسترده ای از خواص مختلف منجر به استفاده گسترده از این مواد شده است.

درباره نویسنده

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *