حمل و نقل ایمن کالاها به کمک فناوری بسته بندی استرچ هود

بسته بندی های ثانویه مجموعه ابزار آلات بسته بندی، مانند کارتن، پالت و فیلم های پلیمری هستند که به منظور حفاظت فیزیکی بیشتر از کالای مورد نظر، به خصوص در مراحل حمل و نقل ترانزیتی، مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین نهاده های مورد استفاده در بسته بندی های ثانویه مجموعه پالت و فیلم های پلیمری هستند. در حقیقت پالت های چوبی، فلزی یا پلاستیکی پس از قرار گرفتن کالاهای مورد نظر با فیلم های پلیمری پوشانده می شوند و از این طریق از سقوط کالاها جلوگیری می شود و حفاظت صد در صدی کالای مورد نظر تا مقصد نهایی تضمین می شود. فیلم های پلیمری تحت عنوان فیلم های شرینک و استرچ در بسته بندی های امروزی کاربرد فراوانی پیدا کرده اند. اما این مقاله نسل جدیدتر این بسته بندی ها را تحت عنوان استرچ هود (Stretch Hood) بررسی خواهد کرد.

استرچ هود

در حقیقت استرچ هود فیلم بسته بندی است که به صورت یک کلاه روی کالای چیده شده روی پالت، به کمک دستگاه های مخصوص کشیده می شود. امروزه این فناوری کاربرد فراوانی در بسته بندی کالاهای مختلف مانند کیسه های سیمان، مواد پلیمری، کاشی و سرامیک، بتن و بطری های نوشیدنی و … پیدا کرده است. استرچ هود فیلم پلیمری چند لایه با خواص ویژه است که در مقایسه با فناوری های قدیمی تر، مانند استرچ رپ (Stretch Wrap) و شرینک هود (Shrink hood)، سرعت اعمال بسیار بالا، استفاده کمتر از فیلم های پلاستیکی و ایمنی بالاتری دارد. برای مثال یک دستگاه استرچ هود قادر است در هر ساعت بالغ بر ۱۰۰ عدد پالت را بسته بندی کند، این عدد برای فناوری استرچ رپ تنها ۶۰ عدد است. همچنین هر رل فیلم استرچ هود برای بسته بندی حدود ۱۰۰۰ عدد پالت کافی است، باید ذکر کرد که هر رل فیلم استرچ رپ تنها برای ۱۵۰ پالت کفایت می کند. مزیت مهم دیگر استرچ هودها در مقایسه با دیگر فناوری هایی چون استرچ رپ، یکپارچه بودن بسته بندی های مبتنی بر آن ها است. در حقیقت استرچ هودها یک تکه هستند و بر خلاف استرچ رپ ها قسمت فوقانی پالت را نیز می پوشانند و در برابر باران و آلودگی های محیطی محافظت بسیار خوبی از کالا دارند.

در این فناوری فیلم پلیمری تولید شده ابتدا در دستگاه مخصوص اعمال استرچ هود قرار می گیرد، به اندازه لازم برای پوشش دهی کالا برش می خورد و قسمت بالایی فیلم دوخت حرارتی می خورد. سپس این فیلم که به صورت کلاه درآمده است به کمک بازوهای دستگاه بسته بندی کشیده می شود و روی کالا و تا انتهای پالت قرار می گیرد. در مرحله نهایی فیلم کشیده شده توسط بازوهای دستگاه رها می شود و به دلیل خواص الاستیک و کشسانی فوق العاده، متناسب با حجم کالای قرار گرفته روی پالت، جذب کالا می شود. در حقیقت می توان گفت ابعاد فیلم مورد استفاده برای پوشش پالت کمتر از اندازه اصلی پالت و کالاهای قرار گرفته روی آن است و به کمک خواص کشسانی و الاستیک فیلم است که عملیات بسته بندی صورت می گیرد.

نحوه عمل استرچ هود

در بخش های بعدی این نوشتار با ساختار و انواع فیلم های مورد استفاده در فناوری استرچ هود به صورت کامل آشنا خواهیم شد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *