کاربردهای افزودنی های کمک فرآیند | بخش دوم – کاربردهای مستربچ کمک فرایند

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد افزودنی های کمک فرآیند مانند بسیاری از افزودنی های دیگر به سبب خوراک دهی راحت تر، ابتدا به مستربچ تبدیل می شوند و سپس بر اساس غلظت ماده موثره کمک فرایند و غلظت نهایی مورد نظر در محصول، که عموما حدود 500 ppm است، به محصول نهایی به صورت مخلوط خشک (Dry Blend) اضافه می شود. فرایند تبدیل پودر کمک فرایند به مستربچ در واحد های صنعتی به نام کامپاندر و مستربچ ساز انجام می گیرد.

در صورتی که بخش اول را مطالعه نکردید، بهتر است مطالعه این مقالات را از بخش اول افزودنی های کمک فرایند شروع کنید.

پلیمر پایه مستربچ کمک فرایند بر اساس الزامات محصول نهایی تعیین می شود. انتخاب این پلیمر به شدت بر خواص فیزیکی-مکانیکی محصول، فرایند تولید و عملکرد افزودنی کمک فرایند موثر است. در ادامه کاربردهای مختلف مستربچ های کمک فرایند ذکر خواهد شد:

  • فیلم های پلی اتیلنی

افزودنی های کمک فرآیند

فیلم پلی اتیلن

فارغ از نوع فرایند تولید فیلم، ریخته گری (Cast) یا دمشی (Blown film)، افزودنی های کمک فرآیند در تولید فیلم های پلی اتیلنی استفاده می شود. بخصوص اگر فرمولاسیون فیلم حاوی درصد بالایی از LLDPE باشد، به علت پدیده شکست مذاب استفاده از این افزودنی ها ضروری است. پایه مستربچ در این کاربری بایستی از انواع LDPE یا LLDPE بر حسب نوع کاربرد باشد. از جمله مهمترین بخش های این کاربرد می توان به فیلم های مورد استفاده در صنایع بسته بندی غذایی و صنعتی و فیلم های پوشش دهی گلخانه ها (فیلم های کشاورزی) اشاره نمود.

  • عایق های سیم و کابل

افزودنی های کمک فرایند

عایق های سیم و کابل

بخش مهمی از کامپاندهای مورد مصرف در صنایع سیم و کابل از جنس پلی اتیلن ها هستند. در فرایند تولید این محصولات نیز برای دستیابی به سطح صیقلی و تولید با انرژی کمتر از مستربچ کمک فرایند استفاده می شود.

  • صنایع تیپ (Tape)، لوله و ورق

افزودنی های کمک فرایند

لوله های تولیدی

به دلیل وزن مولکولی خیلی بالای پلیمرهای مورد استفاده در تولید لوله، تیپ یا نوارهای آبیاری و ورق (ژئوممبران) های پلی اتیلنی و جهت دوری از پدیده شکست مذاب و از طرفی فشار کمتر به تجهیزات تولید، افزودنی های کمک فرایند جایگاه ویژه ای در تولید این محصولات دارند. حضور این افزودنی ها آنقدر مهم است که پتروشیمی های تولید کننده پلی اتیلن های گرید لوله، این افزودنی ها را در مرحله گرانول کردن پودر خروجی راکتور اضافه می کنند. درصورت لزوم و برای استفاده از این افزودنی ها به صورت مستربچ، پایه مستربچ بایستی از گرید لوله باشد تا کاهش استحکام هیدرولیکی در محصول نهایی رخ ندهد.

  • محصولات تولیدی به روش دمشی (Blow molding)

افزودنی های کمک فرایند

محصولات تولیدی به روش Blow molding

سطح انواع بطری، مخزن و سایر مصنوعاتی که به روش قالبگیری دمشی یا Blow molding تولید می شوند، در معرض انواع اعوجاج و نایکنواختی است. دلیل این امر پدیده شکست مذاب به دلیل ویسکوزیته مذاب پلی اتیلن های مورد استفاده در این فرایند ها است. به کمک مستربچ های کمک فرایند می توان سطح صاف و فرایند راحت تری را در این روش داشت.

  • الیاف ها و نت ها

افزودنی های کمک فرایند

الیاف ها و نت ها

امروزه نت های پلی اتیلنی و همچنین الیاف پلی اتیلنی در کاربردهای مختلف به کار می روند. از جمله این کاربردها می توان به تور و نت های مورد استفاده در گلخانه ها و الیاف هایی که در توربافی ها استفاده می شود، اشاره نمود. جهت تولید با سرعت بالاتر و مصرف کمتر انرژی در فرایند تولید از مستربچ های کمک فرایند استفاده می شود.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *