حمل و نقل ایمن کالاها به کمک فناوری بسته بندی استرچ هود – بخش دوم

در بخش قبلی با کلیات فناوری بسته بندی استرچ هود (Stretch Hood) آشنا شدیم. شما می توانید ابتدا مقاله حمل و نقل ایمن کالاها به کمک فناوری بسته بندی استرچ هود را مطالعه فرمایید.

استرچ هودها در برابر تمامی فناوری های بسته بندی پالت مزایای قابل توجهی دارند. علاوه بر مقایسه های انجام شده در بخش قبلی می توان گفت مهمترین مزیت استرچ هود در برابر شرینک هودها (Shrink Hood) نیاز به فیلم بسته بندی کمتر و مهمتر از آن عدم نیاز به حرارت و شعله برای عملیات شرینک و خطرات همراه با آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با فناوری بسته بندی شرینک به مقاله پلی اتیلن سبک ( LDPE ) متحول کننده بسته بندی های شرینک مراجعه فرمایید.

امروزه بر اساس شکل فیزیکی و وزن کالای مورد نظر برای بسته بندی، ساختارهای تک و چند لایه استرچ هود مورد استفاده قرار می گیرد. بخش اصلی فرمولاسیون فیلم های استرچ هود را پلی اتیلن تشکیل می دهد و به جهت افزایش مقاومت در برابر سوراخ شدگی و افزایش کشسانی از کوپلیمرهای ویژه بر پایه پلی اتیلن و پلی اتیلن های متالوسنی استفاده می شود. اگر امکان تولید فیلم به صورت چند لایه نیز ممکن باشد، پلی اتیلن های متالوسنی و کوپلیمرهای ویژه بر پایه اتیلن می توانند در لایه های مختلف قرار گیرند و با تنظیم ضخامت هر لایه خواص مکانیکی مورد نیاز حاصل می شود.

حمل و نقل ایمن کالاها به کمک فناوری بسته بندی استرچ هود، بخش دوم

برای مثال در یک ساختار سه لایه فیلم های استرچ هود، پلی اتیلن های متالوسن در لایه بیرونی قرار می گیرند، کوپلیمرهای بر پایه اتیلن مانند EVA (Ethylene Vinyl Acetate) و POE (Polyolefin Elastomer) گزینه های مطلوبی برای لایه وسط و داخلی می توانند باشند. پلی اتیلن های متالوسنی منجر به افزایش مقاومت در برابر سوراخ شدن، ضربه پذیری و استحکام مکانیکی می شوند و کوپلیمرهای اتیلنی بهبود الاستیسیته، انعطافپذیری، چسبندگی، تنظیم نیروی نگهدارنده کالا و دوخت پذیری را بر عهده دارند. همچنین با استفاده از پلی اتیلن های متالوسنی، به عنوان نسل جدید پلیمرهای با عملکرد بالا، امکان تولید فیلم های استرچ هود با ضخامت کمتر در کنار حفظ کارایی و خواص مکانیکی مهیا می شود.

حمل و نقل ایمن کالاها به کمک فناوری بسته بندی استرچ هود، بخش دوم

بر اساس استحکام کالاهای مورد نظر برای بسته بندی، نیرو نگهدارنده کالا که از طرف فیلم استرچ هود به آن وارد می شود، مشخص می شود. این نیرو به صورت مستقیم تحت تاثیر تعداد لایه های فیلم و فرمولاسیون هر لایه است. دوخت پذیر بودن لایه داخلی فیلم استرچ هود، مقاومت کافی در برابر سوراخ شدن و همچنین استحکام کافی در برابر وزن کالای چیده شده روی پالت به منظور نگهداری و حفاظت از کالای مورد نظر، سه ویژگی بسیار مهم دیگر فیلم های استرچ هود هستند. به منظور دست یابی به خواص ذکر شده، فیلم های استرچ هود معمولا به صورت سه لایه با ضخامت حدودی 100 میکرون تولید می شوند. اگر فرمولاسیون لایه های مختلف به درستی انتخاب شده باشند، همین ضخامت 100 میکرونی می تواند عملکردی برابر با یک فیلم شرینک 140 میکرونی داشته باشد و تا 30 درصد در مصرف پلاستیک های بسته بندی صرفه جویی کند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *