تاثیر فیلم های گلخانه بر عبور پذیری نور خورشید

نور خورشید یکی از منابع اصلی حیات روی کره زمین است. این نور طبیعی گستره وسیعی از طول موج های مختلف است. بخشی از این نور که به سطح زمین می رسد، پیش تر توسط لایه های مختلف جو پالایش شده است و فرکانس های محدودتری از آن به اشیا موجود در سطح زمین می رسد. همانطور که نور خورشید تاثیرات مثبت و منفی برای پوست انسان دارد، در مورد گیاهان نیز چنین وضعیتی وجود دارد. نور خورشید بر رشد گیاهان موجود در گلخانه بسیار تاثیر گذار است. از طرف دیگر فیلم گلخانه ( یا نایلون گلخانه ای) به صورت مستقیم بر عبور نور و فیلتر کردن آن اثر گذار است.

بخش هایی از نور تابیده شده به فیلم گلخانه که بر میزان رشد گیاهان درون گلخانه موثر است، در محدود 280-30000 nm است.

طیف نوری

قسمت فرابنفش (UV) این نور منجر به تخریب فیلم گلخانه و کاهش طول عمر سرویس دهی آن می شود که در بخش های قبلی بررسی شد. علاوه بر تخریب فیلم، اشعه UV می تواند منجر به رشد حشرات و ویروس ها در محیط گلخانه و آسیب به گیاهان توسط این موجودات شود. محدوده 400-700 nm برای رشد گیاهان ضروری است و واکنش فتوسنتز گیاهان با استفاده طول موج های این ناحیه صورت می گیرد. نهایتا بخش فروسرخ این نور تنها حامل انرژی گرمایی است و منجر به تغییر دمای محیط گلخانه می شود. آخرین نکته مهم در مورد بخش های مختلف نور، قسمت های مختلف رنگی نور است. هر یک از رنگ های نور مرئی اثرات مختلفی بر رشد گیاه دارند. برای مثال گیاهان در نور سبز قادر به انجام فتوسنتز نیستند و رنگ های آبی و سرخ منجر به افزایش سرعت فتوسنتز می شوند. علاوه بر تاثیر رنگ نور بر فتوسنتز، این نور بر رنگ اندام های مختلف گیاه نیز تاثیر دارد. برای مثال ترکیب نورهای آبی و بنفش منجر به تغییر سریع تر رنگ سیب ها به قرمز می شود.

تاثیر پوشش گلخانه بر عبور پذیری نور خورشید

همانطور که ذکر شد، فیلم گلخانه بر میزان و نوع نور ورودی به گلخانه اثر گذار است. با توجه به ترکیب فیلم گلخانه و افزودنی های به کار رفته در تولید آن، نورهای عبوری از این فیلم مشخص می شوند. افزودنی های مختلفی جهت فیلتر نور توسط فیلم تجاری سازی شده اند و به صورت مستربچ در حین تولید فیلم گلخانه استفاده می شوند. همچنین با استفاده از پلیمرهای ویژه می توان بخشی از نور عبوری را فیلتر کرد. مهمترین انواع فیلم گلخانه بر حسب فیلتر نور عبوری مطابق لیست زیر است:

  • فیلم های حرارتی IR
  • فیلم های فیلتر کنند اشعه UV
  • فیلم های رنگی

علاوه بر فیلتر کردن نور، پخش کردن نور توسط فیلم به منظور تابش یکسان نور به تمامی اندام های گیاه تحت کشت و همچنین عدم تجمع گرد و غبار روی فیلم به جهت کاهش عبور پذیری نور، دو خاصیت بسیار مهم فیلم گلخانه هستند که مستقیما بر کیفیت گیاه و نرخ رشد آن اثر گذارند. در بخش بعدی با ساختار هر یک از فیلم های انتخاب پذیر نور بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *