چه پارامترهای فنی را باید در حین انتخاب استابلایزرهای پایه قلع ( تین) در نظر داشته باشیم؟

دنیای بزرگ و البته پیچیده ای به لحاظ فنی در حوزه ترموپلاستیک PVC وجود دارد. دقیقا مانند الاستومرها هر قطعه PVC فرمولاسیون خاص خود را دارد و در مورد انتخاب هر جزء فرمولاسیون بایستی دقت فنی به خرج داد. اما کار به همینجا نیز ختم نمی شود. چرا که در مورد هر جزء، برای مثال استابلایزر، کمک فرایند، اصلاح کننده ضربه و …، تنوع بیشماری وجود دارد و در هر مورد بایستی گونه مناسب را انتخاب کرد. در این بخش می خواهیم پارامترهای فنی مهم در حین انتخاب استابلایزرهای پایه تین یا همان قلع (Tin Stabilizer) را بررسی کنیم.

استابلایزرهای پایه قلع را با نام Organotin نیز می بینیم. استابلایزرهای پایه قلع در گروه کارآمدترین استابلایزرها قرار دارند و معمولا در غلظت های بسیار کم، برای مثل 2 phr و کمتر استفاده می شوند و بنابراین از نظر کارایی نباید نگرانی داشته باشیم. اما از آنجاییکه اتم قلع نمی تواند به صورت خالص در استابلایزر وجود داشته باشد، بنابراین به کمک گروه های آلی در ساختار شیمیایی پایدار قرار می گیرد. دلیل نامگذاری این استبالایزرها به صورت Organotin نیز همین نکته است. در واقع تمام پیچیدگی فنی و دقتی که ما باید در انتخاب گرید مناسب کاربری مد نظرمان داشته باشیم، گروه های آلی موجود در ساختار استابلایزر تین و نوع اتصال آن ها به اتم قلع است.

از آنجاییکه اتم قلع به صورت تنها نمی تواند به عنوان استابلایزر تولید و استفاده شود، استابلایزرهای پایه قلع با فرمول کلی R-Sn-X تولید می شوند. نوع گروه های R و X و همچنین نسبت آن ها در برابر اتم قلع تعیین کننده کارایی استابلایزر تولیدی است. گروه R یک آلکیل مانند Butyl و Octyl است و گروه X یکی از اتم های گوگرد و اکسیژن است که در حالت اول Tin Mercaptide و در حالت دوم Tin Carboxylate تولید می شود. تاثیر هر یک از این حالت ها بر عملکرد پایداری حرارتی، ایجاد بو، مهاجرت، مخاطرات غذایی و سلامتی، فرایند پذیری و … ما را در انتخاب گرید استابلایزر مناسب کمک می کند. دقت شود به کمک انواع مختلف ذکر شده می توان محصولات شفاف PVC را تولید کرد و همین نکته در کنار ایجاد پایداری حرارتی بینظیر در غلظت های مصرف کم، منجر به توسعه کاربردهای استابلایزر پایه قلع شده است.

استابلایزر

در ادامه مهمترین نکات کاربری در استفاده از استابلایزرهای حرارتی پایه قلع را مرور می کنیم:

  • معمولا انواع Octyl Tin برای استفاده در کاربری های بسته بندی مواد غذایی مناسب تر هستند. این گروه مهاجرت به سطحی ندارند و همچنین مسمومیتی ایجاد نخواهند کرد.
  • گروه های Mercaptide برای استفاده در فرمولاسیون PVC نرم و سخت که در فرایند تولید در معرض حرارت و تنش بالایی قرار دارند مناسب است. ( برای مثال ورق)
  • استابلایزرهای پایه قلع بیشتر به صورت مایع در دسترس هستند. اما تعدادی نیز به صورت جامد پودری عرضه می شوند.
  • این استابلایزرها با عموم راون کننده ها و وکس ها نیز سازگار هستند و در برخی گریدها به صورت One-Pack عرضه می شوند.

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *