چه چسب هایی در کابین یک خودرو استفاده می شود؟

تقریبا تمام بخش های کابین خودروهای امروزی به کمک پلیمرها پوشانده می شود. نقش پلیمرها وقتی پر رنگ تر می شود که بدانیم این مواد مهندسی برای چسباندن قطعات مختلف به کار رفته درون کابین خودروها نیز به کار می روند. چسب های پلیمری دنیایی غریب و در عین حال پیچیده دارند. چرا که کمتر کسی به وجود آن ها دقت می کند و بین قطعات محو می شوند. این مقاله سعی دارد چسب هایی که در کابین یک خودرو، یا همان بخش Interior، به کار می رود را معرفی کند و مهمترین الزاماتی را که باید در حین انتخاب آن ها در نظر داشته باشیم، بیان می کند.

از آنجایی که در صنعت خودروسازی استانداردهای مختلفی وجود دارد، اولین نکته ای که در حین انتخاب چسب لازم برای کابین خودرو بایستی مد نظر قرار گیرد، تطابق داشتن مشخصات چسب با الزامات استانداردی خودروسازان است. در مرحله بعدی باید مشخص شود دمای سرویس دهی چسب چقدر است و نوع نیروهای وارده بر چسب در حین کاربری چیست و به چه میزان است؟ نوع سطح پایه و اصلاحات احتمالی نیز باید مد نظر قرار گیرد. همچنین با توجه به محدودیت های قطعه و سرعت خط تولید باید به زمان در دسترس برای اعمال و خشک شدن چسب دقت شود. در نهایت با توجه به نوع قطعه و چسب باید روش اعمال مناسب آن را انتخاب کرد.

چسب کابین یک خودرو

اما مهمترین قسمت های داخل کابین یک خودرو که از چسب در تولید یا مونتاژ آن ها استفاده می شود، شامل بخش های زیر است:

  • قطعات سیستم تهویه
  • قطعات دکوراتیو داشبورد
  • فوم های ضربه گیر داشبورد و قطعات مربوط به آن
  • موکت های عایق
  • روکش تریم درب و دستگیره ها
  • عایق های رطوبت ( مانند فیلم های پلیمری مورد استفاده در درب های خودرو)

از نقطه نظر فناوری مورد استفاده در تولید، چسب های خودرویی در یکی از خانواده های زیر قرار می گیرند:

  • چسب های گرما ذوب (Hot melt)
  • چسب های مایع
  • درزگیرها

چسب کابین یک خودرو

چسب های گرما ذوب به صورت کاملا جامد هستند و با گرم شدن جریان پیدا می کنند و قابلیت چسباندن قطعات مختلف را دارند. در مقابل چسب های مایع به صورت پایه حلالی و آبی تولید می شوند و با تبخیر حلال، فرایند چسبندگی آن ها کامل می شود. این چسب ها قابلیت اسپری کردن را نیز دارند. یکی از گروه های پر مصرف چسب ها، درزگیرها و سیلنت های خودرویی هستند که به وفور در کابین خودروها به منظور عایق سازی فضا در برابر گردو غبار، آب و صوت، مورد استفاده قرار می گیرند. این گروه به کمک رابر یا همان لاستیک ها تولید می شوند. جدیدترین گروه چسب های مورد استفاده در کابین خودرو، چسب های پیش اعمال شده است. در این گروه در ابتدا چسب به صورت یک فیلم پلیمری، نوار و … تولید می شود و به کمک اعمال حرارت و فعال سازی در محل مورد نظر چسبانده می شود. مزیت اصلی این گروه عدم نیاز به تجهیزات پیچیده اعمال چسب است.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *