پلی اتیلن سبک ( LDPE ) متحول کننده بسته بندی های شرینک

یکی از صنایع اصلی مصرف کننده پلی اتیلن ها، صنعت بسته بندی است و همچنین یکی از اصلی ترین انواع بسته بندی ها، بسته بندی های شرینک (shrink Packaging) هستند. با توجه به خواص برگشت پذیری فوق العاده، بخش اصلی فرمولاسیون فیلم های شرینک پلی اتیلن های سبک (Low Density Polyethylene-LDPE) هستند. در حقیقت با کشف پتانسیل پلی اتیلن های سبک در برگشت پذیری خوب حرارتی و تولید آن ها به صورت کشیده شده (Oriented)، انقلابی در بسته بندی ثانویه کالاهای مختلف رخ داد. فناوری بسته بندی شرینک در برابر بسته بندی های معمولی چون چوب و مقوا قدمت زیادی ندارد، اما در همین مدت کم به دلایل زیر کاربرد گسترده ای پیدا کرده است:

  • حفاظت فیزیکی بسیار خوب از محصول در حمل و نقل
  • حفاظت در برابر آلودگی های محیطی
  • سبک و شفاف بودن
  • استفاده بسیار سریع و آسان

پلی اتیلن سبک ( LDPE ) متحول کننده بسته بندی های شرینک

کارایی بسته بندی های شرینک در گرو انتخاب صحیح فیلم پلی اتیلنی مورد مصرف است. فیلم های پلی اتیلنی مورد مصرف در بسته بندی شرینک، بایستی با استفاده از فرمولاسیون ویژه و در شرایط فرایندی صحیح تولید شده باشند. برای مثال فیلم های تک جهته (Monoaxial) در حین تولید، تنها در راستای تولید کشیده می شوند، اما انواع دو جهته (Biaxial) علاوه بر جهت تولید، در راستای عرضی نیز پس از تولید کشیده می شوند. هر چند فیلم های تک جهته در دو راستای طولی و عرضی برگشت پذیری دارند، امادر مقایسه با فیلم های دو جهته عملکرد برگشت پذیری ضعیفتری دارند. نکته مهم دیگر در انتخاب نوع مناسب فیلم شرینک، خواص مکانیکی و ضخامت فیلم مورد نظر است. این پارامتر ارتباط مستقیمی با وزن و مشخصات کالای مورد بسته بندی دارد. برای مثال ضخامت های بالای 100 µm برای کالا های سنگین، و کمتر از آن برای کاربری های عادی استفاده می شود. در طراحی فیلم شرینک بایستی به نیروی برگشت پذیری نیز توجه شود. این نیرو بر اساس استحکام کالای بسته بندی صورت می گیرد و برای کالاهای سبک و با استحکام کم، میزان نیروی کم لازم است و برای کالاهای سنگین به فرمول های ویژه ای از فیلم های شرینک با نیروی برگشت پذیری بالا نیاز است.

پلی اتیلن سبک ( LDPE ) متحول کننده بسته بندی های شرینک

فناوری بسته بندی شرینک علاوه بر حوزه تولید فیلم و گریدهای پلی اتیلن در خصوص دستگاه های بسته بندی نیز تحول بزرگی ایجاد کرده است. امروزه گستره وسیعی از دستگاه های بسته بندی شرینک برای کالاهای مختلف توسعه داده شده اند. وظیفه اصلی این دستگاه ها برش فیلم ها و اعمال حرارت برای ایجاد برگشت پذیری در فیلم است. در این دستگاه ها به کمک هوای داغ، فیلم پلی اتیلنی تا اندکی بالای دمای ذوب خود ( معمولا در بازه 110-120 °C و دماهای بالاتر می تواند منجر به سوراخ شدگی و پارگی فیلم شوند)، حرارت می بیند و بر اساس میزان کششی که در فرایند تولید خود تحمل کرده برگشت پذیری ایجاد می کند. بر اساس مقدار درصد برگشت پذیری، یا همان درصد شرینک فیلم پلی اتیلنی، و ابعاد کالایی که قرار است بسته بندی شود، ابعاد مناسبی از فیلم بسته بندی مشخص برش داده می شود ( معمولا 10 درصد بزرگتر از ابعاد کالای بسته بندی) و با قرار گرفتن در دستگاه بسته بندی و اعمال حرارت، عملیات شرینک شروع می شود. از طرف دیگر با اولین برخورد فیلم شرینک با کالای درون بسته بندی عملیات شرینک به دلیل ممانعت فضایی متوقف می شود.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *