هوستافرم یا پلی استال (POM)، ترموپلاستیکی منحصربفرد

پلی استال یا پلی فرمالدهید، (Poly Oxy Methylene (POM، که در ایران با نام هوستافرم نیز شناخته می شود، یک ترموپلاستیک مهندسی با ویژگی و کاربردهای منحصر بفرد است. در حقیقت هوستافرم نام تجاری POM های تولیدی کمپانی بزرگ دوپونت است. از جمله دیگر برندهای تاثیر گذار در تولید POM می توان از Delrin, Celcon, Ramtal, Tenac, Duracon نام برد. در سال 1956 میلادی اولین POM تولیدی شرکت دوپونت برای جایگزینی با فلزاتی که در فرایند Die-Cast مورد استفاده قرار میگرفتند، معرفی شد. محور زیر توسعه مهمترین برندهای تجاری را در این زمینه نشان می دهد.

روند تولید هوستافرم

ساختار بلورینگی، مقاومت به سایش و خزش بسیار بالا (حتی بالاتر از پلی آمید)، مقاومت در برابر حلال ها و پایداری ابعادی در زمان کاربری مهمترین ویژگی های POM و مقاومت کم در برابر فنول مهمترین ایراد وارد بر این ترموپلاستیک مهندسی است.

کاربرد پلی استال

پلی استال در صنایع گوناگونی همچون خودروسازی (بیش از یک سوم POM تولیدی جهان در این صنعت به مصرف می رسد)، لوله کشی و انتقال سیالات، قطعات صنعتی، الکتریکی و خانگی به کار می رود. قطعاتی همچون دکمه کمربند ایمنی، روکش اسپیکر، درب و پمپ مخزن سوخت، چرخ دنده و بوش های مورد استفاده در قطعات جلوبندی در صنایع خودروسازی، انواع قطعات شیر، پمپ، کارتریج، دوش و آب پاش در صنایع لوله و اتصالات، دکمه های کیبورد کامپیوتر، کارتریج و قطعات چاپگر، زیپ لباس و برخی اسباب بازی در لوازم خانگی و ورزشی از POM ساخته می شوند. همچنین در کاربری هایی که قطعات صنعتی در تماس با مواد غذایی قرار میگیرند، مانند پمپ های صنایع لبنی و تسمه های انتقال مواد اولیه، از POM استفاده می شود.

 

کاربرد پلی استال در کمربند خودرو کاربرد پلی استال در باک خودرو

باتوجه به منومرهای مورد استفاده در فرایند پلیمریزاسیون POM، انواع هموپلیمر و کوپلیمر تولید می شود. هموپلیمرهای POM مدول کششی و سفتی بالاتری نسبت به نمونه های کوپلیمر دارند و انواع کوپلیمر مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون دارند. هرچند با استفاده از تقویت کننده هایی مانند الیاف شیشه می توان کوپلیمرها را نیز به اندازه هموپلیمرها تقویت نمود.

درباره نویسنده

10 پاسخ
  1. داود فغفوری
    داود فغفوری گفته:

    سلام با تشکر از اطلاعات مفید که در اختیار ما قرار دادید بنده گیره لباس تولید میکنم و فنر آنرا از هوستافرم تولید میکنم میتوانم آنرا با پلی کربنات جایگزین کنم

    پاسخ
    • علی ابراهیمی
      علی ابراهیمی گفته:

      سلام و وقت بخیر
      معمولا خواص لولا و فنر شدن و سپس خستگی آن ها در این کاربری از پلی کربنات ها بهتر است و در برابر پلی کربنات ضربه پذیری بهتری دارد. بنظر برای کاربری شما پلی استال گزینه بهتری است.

      پاسخ
    • علی ابراهیمی
      علی ابراهیمی گفته:

      سلام،
      دوست عزیز ابتدا شما باید به کمک کمیت های مهندسی تعریفتون از مقاوم رو بفرمایید؟ مقاومت مکانیکی و اون هم از چه نوعی؟ مقاومت شیمیای؟ حرارتی و هزاران مقاومت دیگر در دنیای پلیمرهای مهندسی وجود دارد.

      پاسخ
  2. عطا آگاهی
    عطا آگاهی گفته:

    با سلام وتشکر از اطلاعات مفید شما
    بهترین پلیمر برای لبه زیپ چیه آیا از این پلیمر میتوان استفاده کرد اگر میشود از کدام نوع ان بهتر است که استفاده شود
    باتشکر

    پاسخ
  3. امیر
    امیر گفته:

    سلام وقت بخیر
    قطعه ی با هوستافرم تولید میکنم کوچک هستش یکمی هم ضخیمه رنگ قطعه هم مشکی؛ قالب هم آینه کاری دقیق شده ولی قطعه تولید شده رگه میندازه دلیلش چی میتونه باشه

    پاسخ
    • علی ابراهیمی
      علی ابراهیمی گفته:

      سلام و وقت شما بخیر
      در مرحله اول سعی نمایید سرعت تزریق را کاهش دهید. سپس ایراد را در طراحی گیت قالب و راهگاه ها دنبال کنید. در تمامی شرایط از مواد کاملا نو استفاده کنید و دمای فرایند را مناسب قرار دهید.

      پاسخ
  4. عطا آگاهی
    عطا آگاهی گفته:

    با سلام خدمت جنابعالی وقت شما بخیر
    زیپ تولید میکنم با هوستافرم ۹۰ سوال اولم اینکه بهترین دما بزای تزریق چند است دوم اینکه حدود نیم سانت از قالب در کنار ورودی مواد مذاب به داخل قالب خالی مانده و مواد وارد نمیشود باید چه کار کنم؟

    پاسخ
    • کارشناسان پلیمر پیشرفته دانا
      کارشناسان پلیمر پیشرفته دانا گفته:

      سلام و وقت بخیر
      چینش پروفایل دمایی تزریق POM از 170 تا 210 درجه سانتیگراد مناسب است. بخش دوم سوال را اگر درست متوجه شده باشم احتمالا مربوط به قرار گیری نادرست محل Gate های قالب است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *