مقایسه فنی دو گرید مشهور دنیای EPDM، ارزیابی فناوری آسیایی در برابر اروپا

میتسوئی کمیکال در دنیای EPDM از نقطه نظر برتری فنی و همچنین حجم تولید همواره جایگاه اول آسیا و در دنیا در گروه سه شرکت برتر تولید کننده EPDM قرار دارد. در طرف دیگر ورسالیس ایتالیا را داریم (Versalis) که بعنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت نفتی بزرگ Eni در حوزه رابرهایی چون EDPM حرف های فنی بسیاری برای گفتن دارد. هر دو شرکت جایگاه فنی معتبری را در بین اهالی صنعت دارند. در این بخش می خواهیم یک مقایسه فنی بین دو گرید معروف و پرکاربرد این دو کمپانی انجام دهیم.

از آنجاییکه گریدهای EPDM میتسوئی را به خوبی می شناسیم، در ابتدا EPDM ورسالیس را معرفی می کنیم. ورسالیس EPDM های خود را با نام تجاری Dutral عرضه می کند و قبل از نام هر گرید عبارت Ter را استفاده می کند که نشان دهنده استفاده از سه منومر در تولید این گریدها و تفاوت آن ها با رابرهایی چون EPR است. گرید مورد نظر ما برای معرفی Dutral Ter 4049 است. مشخصات این گرید مطابق زیر است:

  • ویسکوزیته مونی برابر با ML 1+4 (125 °C) = 76
  • درصد اتیلن برابر با 5
  • درصد Diene Monomer برابر با 5

EPDM Hose

با توجه به ویسکوزیته و درصد Diene Monomer می توان گفت این گرید در گروه EPDM های با وزن مولکولی بالا و با سرعت پخت معمولی قرار دارد. با توجه به این اطلاعات و اگر از یک مهندس پلیمر بخواهیم گریدی معادل Dutral Ter 4049 را از کمپانی میتسوئی به ما معرفی کند، بدون شک انتخاب EPT 3110M گزینه بسیار مناسبی است.

EPT 3110M ویسکوزیته مونی ML 1+4 (125 °C) = 78، درصد اتیلنی مساوی با 56% و 5% نیز Diene Monomer در ساختار خود دارد و مشابه با Dutral Ter 4049 است. اما نکته مهم این است که کاتالیست مورد استفاده در تولید Dutral Ter 4049 از نوع زیگلر ناتا به عنوان یک کاتالیست معمولی و در مورد EPT 3110M متالوسنی با بازدهی بالا و معماری مهندسی زنجیره ویژه است. همین نکته منجر به برتر بودن EPT 3110M از نقطه نظر خواص مکانیکی خواهد بود.

هر دو گرید را می توان در تولید قطعات اتومبیل ( مانند گرومت و نوارهای آب بندی) و انواع شلنگ به کار گرفت.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *