قطعات خودرو پیشرفته، پیشران فناوری های حوزه پلیمرها

امروزه صنعت خودروسازی را بعنوان سمبل صنعت یک کشور می دانند. چراکه تمامی صنایع از جمله برق، مکانیک، متالورژی، پلیمر، فناوری اطلاعات، کامپیوتر، نساجی و حتی متخصصین حوزه ترافیک و حمل و نقل در تولید این محصول به ایفای نقش می پردازند. در طول 130 سال گذشته این صنعت و تولید قطعات خودرو ، در حوزه های مختلف فناوری پیشرفت های زیادی ایجاد کرده است.

آینده صنعت خودرو به دست خودروهای الکتریکی، هیبرید، خودران و هوشمند رقم خواهد خورد و صنعت پلیمر نیز در این مسیر قطعا گره گشای موثری خواهد بود.

خودرو های آینده

چالش های عمده تولید کنندگان قطعات خودرو ، OEM ها، در این مسیر عبارتست از:

  • تولید قطعات سبک تر به منظور کاهش تولید گاز CO2، پلیمرها برای تحقق این هدف نقش پر رنگی دارند.
  • افزایش دوام و زیبایی، خریداران خودرو روز به روز تمایل بیشتری نسبت به خرید خودروهای لوکس نشان می دهند. از طرف دیگر پایداری و دوام این زیبایی در طول زمان استفاده مهم است. استفاده از افزودنی های با عملکرد بالا می تواند به تحقق این هدف کمک کند.
  • کاهش هزینه های تولید، با رباتیک شدن خطوط و افزایش شمارگان تولید هزینه تمام شده قطعات بایستی کاهش یابد و خودروسازان در هر سال مدل های جدید را با قیمتی کمتر از قبل ارائه کنند.

قطعات خودرو

جایگزین شدن پلیمرها با قطعات فلزی و استفاده از پلیمرهای مهندسی با عملکرد بالا در قطعات خودرو مانند PPS, Homo POM, Aromatic PA, TPU, PBT, PC ها و استفاده از کامپوزیت ها در بدنه خودروها، توسعه تقویت کننده و پرکننده ها مانند الیاف شیشه با طول بلند (Long Glass Fiber) و نانوکامپوزیت ها، پیشرفت صنعت افزودنی ها و توسعه افزودنی های پایدارکننده در برابر نور، حرارت و افزودنی های آنتی باکتریال و نهایتا پلیمرهای هوشمند و خود ترمیم شونده نشانه هایی از وقوع یک انقلاب در پلیمرهای مورد استفاده در صنعت خودروی نوین است.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *