فوم برد های PVC محصولاتی با کاربردهای متنوع

به صورت میانگین در هر ثانیه در اثر پدیده جنگل زدایی یک هکتار از سطح جنگل های دنیا کاهش می یابد. فارغ از عوامل دیگر، یکی از مهمترین دلایل این پدیده، قطع درختان به منظور تامین چوب مورد نیاز برای صنایع مختلف است. ورود فوم برد PVC پتانسیل بالقوه بالایی را برای جایگزینی چوب در بسیاری از کاربردها ایجاد کرده است. این فوم بردها می توانند با استفاده از ترکیبات سازگار با محیط زیست تولید شوند (برای مثال عاری از فرمالدهید، گوگرد، سرب و …) و قابل بازیافت نیز باشند. علاوه بر این نکته، فوم برد های PVC به دلیل ذات آب گریزشان در برابر رطوبت و رشد حشرات مقاومت بسیار بالایی دارند و شاید مهمترین مزیت آن ها نسبت به بردهای بر پایه چوب، همین نکته است. همچنین سطح نهایی این محصولات می تواند براق، رنگی، چاپ پذیر، پوشش پذیر و … باشد و برای انواع کاربرد های دکوراتیو گزینه مناسبی هستند. سبکی، انعطافپذیری و مقاومت در برابر مواد شیمیایی از دیگر ویژگی های این محصول است.

فوم بردهای PVC محصولاتی با کاربردهای متنوع

فوم بردهای PVC کاربرد فراوانی در ساختمان سازی، صنایع چوب و مبلمان، دکور، طراحی و تبلیغات دارند. فرایند تولید این فوم ها اکستروژن است. فرمولاسیون مناسب برای تولید شامل رزین PVC، پایدار کننده حرارتی، کمک فرایند، عامل فوم زا، تنظیم کننده فوم (Foaming Regulator)، اصلاح کننده ضربه و رنگدانه (معمولا اکسید تیتانیوم و براق کننده) است. اکسترودر مناسب برای تولید این محصول معمولا از نوع اکسترودر دو پیچه موازی است و در انتهای آن قالب Coat-hanger قرار دارد. پس از خروج ورق تولیدی از قالب، برای تنظیم ضخامت، ورق وارد قسمت کالیبراتور شده و سپس در صورت لزوم توسط واحد های برش، کناره های ورق برش می خورد.

تولید یک فوم برد با کیفیت به انتخاب صحیح دستگاه تولید، مقدار و نوع اجزای فرمولاسیون بستگی دارد. می توان گفت مهمترین بخش فرمولاسیون این محصول، مجموعه افزودنی های فوم زا و تنظیم کننده فوم است. این مجموعه افزودنی، تنظیم کننده استحکام و الاستیسیته مذاب است و این دو عامل به صورت مستقیم تعیین کننده کیفیت ساختار فوم هستند. علاوه بر افزودنی های فوم زا و تنظیم کننده فوم، مانند هر محصول بر پایه PVC دیگری انتخاب صحیح پایدار کننده حرارتی و کمک فرایند بسیار مهم است.

به عنوان نمونه یک فرمولاسیون مناسب برای تولید فوم برد با کیفیت خوب شامل اجزای زیر است:

  • PVC resin (K value=58), 100 phr
  • Heat stabilizer (Normally Tin based), 2 phr
  • Calcium Stearate, 0.5 phr
  • OPE wax, 0.2 phr
  • Other waxes, 0.5 phr
  • Foaming agent (AC/ NC), 0.6 phr
  • Calcium Carbonate, 10 phr
  • Titanium Dioxide (Rutile), 4 phr
  • Lubricant (Processing aid), 2 phr
  • Foaming regulator, 5 phr
  • Impact modifier (CPE), 3 phr
  • Optical brightener (OB-1), 0.05 phr

دماهای فرایند تولید بایستی در کمترین مقدار ممکن تنظیم شوند. (در محدوده 160 تا 180 درجه سانتیگراد) همچنین ممکن است مقدار اجزای فرمولاسیون نهایی محصول برای دستیابی به مطلوب ترین خواص در فوم برد نهایی، باتوجه به ضخامت ورق تولیدی تغییر کنند. در بخش های بعدی این مقاله در مورد انتخاب افزودنی های مناسب برای تولید فوم برد های PVC بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 

درباره نویسنده

4 پاسخ
  1. حسین
    حسین گفته:

    سلام مهندس
    وقتتون بخیر
    بنده با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در بخش R&D یکی از شرکت های تولید فوم برد pvc مشغول به کار هستم
    ورق های تولیدی ما مقداری به زردی میزنن
    امکان راهنمایی شما وجود داره؟

    پاسخ
  2. علی ابراهیمی
    علی ابراهیمی گفته:

    سلام و وقت شما بخیر دوست عزیز،
    مشکلی که میفرمایید قابل حل هست. شما میتوانید با شماره های شرکت پلیمر پیشرفته دانا و داخلی 317 یا 106 تماس بگیرید. به عنوان فرضیه اول و به احتمال زیاد مشکل در عملکرد سیستم استابلایزر و کمک فرایند است.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *