نگاهی به آخرین فناوری های رابری در صنعت خودرو

پیشرفت فناوری تولید رابرهای مختلف و استفاده از منومرهای مختلف در پیکره رابرها، سرنوشت جدیدی را برای قطعات رابری مورد مصرف در تولید قطعات خودرویی رقم زده است. به صورت متوسط حدود ۶۰ درصد رابرها در تولید تایر خودرو و ۴۰ درصد باقیمانده در تولید قطعات رابری مورد مصرف در بخش های مختلف یک خودرو به کار می روند. در شرایط تولید سالم و بهینه، به صورت متوسط ۶ درصد بهای تمام شده هر خودرو مربوط به قطعات رابری استفاده شده در آن است و وزن این قطعات در خودروهای سواری به حدود ۵۰ کیلوگرم می رسد. البته این وزن با صرفنظر کردن از تایرها با وزن حدودی ۴۰ کیلوگرم است.

نگاهی به آخرین فناوری های رابری در صنعت خودرو

بر اساس خواص کلیدی مورد نیاز در قطعات رابری یک خودرو از رابرهای زیر استفاده می شود:

  • جذب ضربات: NBR (Nitrile Butadiene Rubber) یا IRR (Butyl rubber)
  • مقاومت در برابر خستگی مکانیکی: NR (Natural Rubber)
  • مقاومت حرارتی: SBR (Styrene Butadiene Rubber)
  • مقاومت در برابر روغن: NBR
  • تسمه ها: CR (Chloroprene Rubber) یا HNBR (Halogenated NBR)
  • مقاومت به دمای بالا: EPDM (Ethylene Propylene Diene Monomer)
  • مقاومت به سوخت: لایه داخلی NBR یا FKM (Fluorocarbon rubber) و لایه خارجی CR، CSM (Chlorosulfonated polyethylene) یا ECO (Epichlohydrin Rubber)

EPDM, CR, NBR, ACM, FKM, CSM, ECO تعیین کننده آینده قطعات رابری مورد استفاده در تولید خودروها هستند. پیشرفت در حوزه توسعه کاتالیست های مورد استفاده در تولید این رابرها منجر به ظهور تعداد بیشماری گرید با خواص ویژه و پیشرفت فناوری های رابری شده است. برای مثال با توسعه کاتالیست های متالوسنی گونه های جدید EPDM با توزیع جرم مولکولی ویژه تولید شده اند که این گریدها خواص مکانیکی فوق العاده ای در مقایسه با گریدهای عادی نشان می دهند. همین نکته منجر شده است در سال های اخیر EPDM در تولید تسمه های مختلف جایگزین CR شود. همچنین به کمک کاتالیست های نوین امکان پلیمریزاسیون EPDM با منومرهای منعطف مانند بوتادی ان نیز مهیا شده و گریدهای جدید با دمای کاربری بسیار پایین نیز تولید شده اند. حدود نیمی از EPDM ها تولیدی در صنعت خودرو به مصرف می رسند و با تجاری سازی گریدهای جدید این مقدار بیشتر نیز خواهد شد. بیشترین مصرف EPDM تولید گسکت های درب و پنجره خودرو است و در هر خودرو حدود ۴۰ متر گسکت به کار می رود. در مورد CR می توان گفت توسعه دهنده این رابر صنایع کفش هستند. چرا که بیشترین کاربرد این رابر در تولید چسب های مورد استفاده در صنایع کفش است. اما در صنعت خودرو نیز کوپلیمرهای جدید CR با رابرهای اکریلیکی به منظور افزایش مقاومت حرارتی CR در حال توسعه هستند. کوپلیمرهای اکریلیکی ویژه تولید گریدهای جدیدی از ACM را مناسب برای موتورهای با دمای احتراق ممکن کرده اند. در مورد NBR نیز می توان گفت استفاده از این رابر برای تولید شلنگ های مختلف سوخت در حال جایگزینی با سایر رابرها مانند FKM, ECO, CSM است. اما گریدهای تخصصی مانند انواع کربوکسیله شده و اشباع شده برای تولید واشر و اورینگ های تخصصی در حال توسعه هستند.

نگاهی به آخرین فناوری های رابری در صنعت خودرو

هر چند در برخی از کاربری ها گونه های جدید TPV و TPE جایگزین رابرها شده اند، اما با توجه به خواص کلیدی رابرهایی چون NBR, FKM, ACM, … جایگزینی کامل آن ها با محدودیت هایی روبرو است و همچنان رابرها یکی از پیشران های فناوری های پلیمری در تولید قطعات خودرو هستند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *