جوش لیزری، راه حلی سریع و مطمئن برای مونتاژ قطعات پلاستیکی

روش های مختلفی برای مونتاژ بخش های مختلف یک مجموعه پلیمری وجود دارد. در واقع مجموعه هایی که از چند قطعه پلیمری تشکیل می شوند، در مرحله نهایی بایستی مونتاژ شوند و به کمک یک روش مطمئن به یکدیگر متصل شوند. استفاده از خار و بست، چسب و انواع جوش از جمله مرسوم ترین روش های تجاری شده تولید مجموعه های پلیمری می باشند. اما اگر به سراغ مجموعه های مهندسی برویم، باید اشاره کنیم که در این کاربری ها روش های مونتاژ عادی پاسخگوی الزامات کارایی نبوده و باید از روش جوش پلاستیک استفاده کرد. گرما، امواج اولتراسونیک و لیزر مهمترین منابع انرژی هستند که به منظور جوش قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. در بین منابع انرژی معرفی شده، لیزرها به دلیل تولید انرژی کنترل شده، وجود گان و پراب های مختلف و سهولت در استفاده، در کاربردهای مهندسی مانند صنایع خودروسازی، هوا – فضا و پزشکی بیشتر مورد توجه و استفاده هستند.

جوش لیزری

شرط جوش پذیری دو قطعه پلاستیکی توسط روش جوش لیزر، شفاف بودن یکی از اجزا و کدر بودن قطعه دیگر است. این نکته از آنجایی اهمیت دارد که امواج لیزر باید بتوانند از طریق یکی از قطعات به مرز بین دو جزء برسند و از طرف دیگر نباید از مرز مشترک و سمت قطعه دوم خارج شوند و بنابراین انرژی لیرز صرف جوش دو قطعه شود. اما دقت شود منظور از شفاف و کدر بودن قطعات در این بحث، قابلیت عبور پذیری و کدر بودن قطعه در برابر امواج لیزر است و نه نور مرئی. این نکته به این معنی است که یک قطعه کدر از نظر چشم انسان، می تواند در برابر امواج لیزر شفاف عمل کند و بالعکس. حال به این نکته اضافه کنیم که در برخی از کاربری ها باید هر دو قطعه برای چشم انسان شفاف باشند و این نکته یعنی شفاف بودن در برابر نور مرئی و به منظور جوش لیزری بایستی در برابر اشعه لیزر نیز شفاف باشند و در طرف دیگر برای برخی کاربری ها به قطعات کدر نیاز داریم و حال آنکه برای استفاده از جوش لیزری بایستی شفافیت در برابر امواج لیزر را حفظ نمود. همین نکات منجر به ظهور فناوری کامپاندهای جوش پذیر در برابر لیزر شده است و نوآوری های زیادی در حوزه مواد اولیه این بخش بوجود آمده است و کمپانی های برتر جهانی تمرکز خود را بر توسعه این کامپاندهای خاص قرار داده اند.

تا کنون کامپاندهای شفاف و غیر شفاف در برابر لیزر و نور مرئی برای پلاستیک هایی همچون PC، ABS، PA و PBT توسعه داده شده اند. این کامپاندها کاربردهای جدید و رو به گسترشی در تولید چراغ اتومبیل، باتری خودروهای برقی و تجهیزات پزشکی پیدا کرده اند. باید در نظر داشت علاوه بر دقت در انتخاب پلاستیک مناسب برای جوش پذیری با لیزر، بایستی در انتخاب منبع تولید کننده اشعه لیزر و پراب اعمال کننده آن نیز مهندسی کامل صورت بگیرد. هندسه و ضخامت قطعات مورد نظر برای جوش دو پارامتر اساسی و تعیین کننده در انتخاب دستگاه جوش مناسب هستند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *