اهمیت استفاده از افزودنی های آنتی فاگ مناسب در استرچ رپ های PVC

در بخش قبلی در خصوص استابلایزرهای حرارتی مناسب برای تولید استرچ رپ های PVC صحبت کردیم. ( برای مطالعه بیشتر به آشنایی با استابلایزر حرارتی ویژه KD Chem برای تولید فیلم های استرچ PVC، گرید LTX 630 مراجعه فرمایید.) به خاطر داریم که یکی از کاربردهای اصلی فیلم های استرچ PVC بسته بندی انواع مواد غذایی آماده و نیمه آماده است. ایجاد شبنم یا در اصطلاح تخصصی Fogging، یکی از چالش های اصلی بسته بندی مواد غذایی است که معمولا درصد رطوبت بالایی را در بافت خود دارند. با تغییر دما بخارات رطوبت موجود در بسته بندی به صورت مایع روی سطح استرچ رپ تجمع پیدا می کند. این نکته سرآغاز چالش فنی است که در این بخش راهکار مناسبی برای غلبه بر آن معرفی خواهیم کرد.

به دلیل وجود اختلاف انرژی سطحی فی مابین فیلم بسته بندی و شبنم ایجاد شده روی آن، بخارات به صورت قطرات آب روی فیلم تشکیل می شوند. این نکته دو عارضه بسیار مهم و جدی در بسته بندی مواد غذایی در پی دارد:

  • ظاهر بسته بندی را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد و منجر می شود محتوای بسته بندی به خوبی دیده نشود. این نکته اثرات بسیار بدی را بر برندینگ محصولات به جای می گذارد.
  • قطرات آب تجمع پیدا کرده می توانند بستر فعالیت انواع قارچ های مخرب و فاسد کننده مواد غذایی باشند و سلامت محصولات را تهدید می کنند.

این دو نکته باعث شده است افزودنی های تخصصی Antifog، یا آنتی فاگ، مخصوص فیلم های استرچ PVC توسعه داده شوند. باید در نظر داشت عملکرد این محصولات در شرایط بسته بندی بسیار حساس و دقیق است و بنابراین انتخاب نوع مهندسی این افزودنی ها و اضافه کردن اصولی آن ها در حین تولید، به صورت مستقیم بر عملکرد آن ها تاثیر گذار است.

PVC Antifog

آنتی فاگ های مناسب برای استفاده در فیلم های استرچ PVC که با مواد غذایی در تماس هستند، بایستی بر پایه اجزای زیست سازگار و بایویی باشند. این افزودنی ها به صورت مایع، خمیر و گرانولی شکل و در کنار لوبریکنت های مناسب برای فرایند تولید فرموله می شوند. این افزودنی ها بر پایه اسیدهای چرب استری و گلیسرول ها هستند، همچنین نبایستی اثر منفی بر شفافیت فیلم های تولیدی بر جای بگذارند و از نظر در تماس قرار گرفتن با مواد غذایی محدودیتی نداشته باشند. ( برای مثال حاوی ترکیبات فنول دار نباشند.) بر اساس میزان مه گرفتگی بسته بندی و شرایط نگهداری بسته بندی ( شامل رطوبت نسبی و دما) مقادیر مناسب و مهندسی آنتی فاگ ها به فیلم های تولیدی اضافه می شود. این مقدار می تواند در بازه 0.2-4 درصد وزنی باشد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *