افزودنی ها در خدمت اقتصاد چرخشی صنعت پلاستیک – بخش دوم

در قسمت قبلی این مقاله در خصوص افزودنی های مورد استفاده در اصلاح خواص پلاستیک های بازیافتی نکاتی را مطالعه کردیم. شما می توانید با مراجعه به لینک زیر این نکات را مطالعه و با بخش دوم در خصوص معرفی افزودنی های مورد استفاده در بازیافت پلی الفین هایی چون PP و PE همراه باشید.

یکی از مهمترین افزودنی های بهبود دهنده خواص ظاهری و مکانیکی PP، افزودنی های شفاف کننده و هسته زا هستند که با مکانیسم عملکرد آن ها در مقاله افزودنی های هسته زا یا شفاف کننده؟ کدامیک انتخاب مناسبی برای ما هستند؟  آشنا شدیم. در مورد PP به منظور افزایش MFI محصولات بازیافتی که دارای MFI کمی هستند و قرار است در کاربری استفاده شوند که نیاز به جریان پذیری بیشتری وجود دارد، ( برای مثال تبدیل محصولات فیلم و ورق به محصولات با قابلیت کاربری در فرایند قالبگیری تزریقی) مستربچ های افزایش دهنده MFI در دسترس هستند. هر چند در حین استفاده از این مستربچ ها بایستی دقت فراوانی کرد و انواع مناسب را با غلظت بهینه استفاده کرد. همچنین مستربچ های جاذب بو نیز می توان به منظور کاهش بو ناشی از تخریب PP استفاده کرد.

polymer recycling

یکی از مهمترین نکاتی که در بازیافت PP وجود دارد، امکان مخلوط شدن این پلاستیک با قطعات ساخته شده از PE در حین بازیافت است. چرا که زباله های پلاستیکی در مراحل جمع آوری و تفکیک ممکن است با یکدیگر مخلوط شوند و حتی ممکن است یک قطعه پلاستیکی بازیافتی خود شامل چند نوع پلیمر باشد. در هر حال اختلاط PP و PE در مراحل بازیافت بسیار رایج است و چنانچه از سازگارکننده های مناسب استفاده نشود، می تواند خواص مکانیکی محصول تولیدی با پلاستیک های بازیافتی را کاهش دهد. نسل بعدی این سازگارکننده ها انواع سازگارکننده های مهندسی هستند که برای بازیافت فیلم های چند لایه ای که عموما مخلوطی از PA, EVOH و PE هستند، به کار می روند. با افزودن درصد کمی از این سازگارکننده ها به مخلوط بازیافت، افت خواص مکانیکی پیش نخواهد آمد.

بخش آخر در حوزه افزودنی هایی که به اقتصاد چرخشی کمک می کنند، مربوط به استفاده از رنگدانه هایی است که در برابر دستگاه FTIR ( این دستگاه برای شناسایی پلاستیک های مختلف در مراحل تفکیک برای بازیافت به کار می رود.) شفافیت لازم را دارند که در مراحل جداسازی پلاستیک ها تداخلی ایجاد نشود. همچنین گروهی از رنگدانه ها توسعه داده شده اند که برای هر پلاستیک به صورت منحصر بفرد به کار می روند و با شناسایی آن ها در مراحل جداسازی نوع پلاستیک استفاده شده نیز شناسایی می شود و اختلاط پلاستیک های مختلف به حداقل می رسد.

این نوآوری های هر چند کوچک در گروه افزودنی های پلاستیک ها، کمک شایانی به بازیافت سریعتر و مهندسی تر قطعات پلاستیکی و نهایتا به گردش درآمدن چرخ های اقتصاد چرخشی خواهد کرد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *