اصطلاح بهبود دهنده ویسکوزیته در صنعت روغن موتور به چه معناست؟

اگر به لینک زیر مراجعه کنید، می توانید اطلاعات مقدماتی در خصوص روغن موتورها و لزوم اصلاح ویسکوزیته آن ها مطالعه کنید. اما در این بخش و در ادامه مبحث قبلی، پلیمرهایی را که به منظور بهبود دهنده ویسکوزیته یا گرانروی روغن ها و بهبود آن استفاده می شوند، معرفی خواهیم کرد.

در بخش قبلی لزوم اصلاح ویسکوزیته روغن ها توضیح داده شد. اما در اینجا می خواهیم دلیل کاندید شدن پلیمرها برای این اصلاح را توضیح دهیم. شاید اضافه کردن یک غلظت دهنده ( مانند یک پرکننده معدنی) به روغن بتواند ویسکوزیته روغن را افزایش دهد و از روان شدن روغن در دماهای بالا جلوگیری کند. در واقع خانواده ای از افزودنی های روغن، موسوم به غلظت دهنده ها هستند که باعث افزایش ویسکوزیته روغن و سایر سیالات می شوند. اما این گروه در دماهای پایین نیز ویسکوزیته را افزایش می دهند و در مورد روغن موتور باعث بروز مشکلاتی در عملکرد موتور در فصول سرد سال می شود. در اینجاست که پلیمرها با یکی از نقاط قوت خود وارد صنعت روانکاری می شوند. در حقیقت ساختار زنجیره ای پلیمرها، ویسکوزیته روغن پایه را در دماهای پایین کمتر از مقدار مربوط به آن در دماهای بالا افزایش می دهند. همچنین پلیمرها با وزن مولکولی بالای خود نسبت به روغن پایه، پایداری روغن بهبود یافته را در برابر دما و تنش های مکانیکی درون موتور خودرو افزایش می دهند و این نکته منجر به ثابت بودن ویسکوزیته روغن های اصلاح شده در زمان کاربری می شود.

بهبود دهنده ویسکوزیته

امروزه طیف گسترده ای از پلیمرها برای کاربری اصلاح ویسکوزیته روغن تولید می شوند. از جمله مهمترین پلیمرهای تجاری شده برای این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوپلیمرهای الفینی:

این گروه از پلیمریزاسیون منومر اتیلن به همراه دیگر منومرها حاصل می شوند. مهمترین عضو این خانواده EPDM (Ethylene Propylene Diene Monomer) است. EPDM قیمت مناسبی دارد، اما باید در نظر داشت نسبت اتیلن و پروپیلن برای کاربری اصلاح روغن اهمیت بالایی دارد و در حین انتخاب گرید مناسب باید به آن دقت کرد. گروه دیگر کوپلیمرهای الفینی، موسوم به POE (Polyolefin Elastomer) هستند که در واقع کوپلیمر اتیلن با دیگر منومرهایی چون 1-بوتن و 1- اکتن هستند. در حین انتخاب این خانواده بایستی به بلورینگی آن ها دقت کرد و گریدی را انتخاب کرد که بلورینگی کمتری دارد. کوپلیمرهای الفینی در اصلاح ویسکوزیته روغن موتورهای درون سوز کاربرد دارند.

  • پلی متاکریلات ها:

پلی آلکیل متاکریلات (PAMA)، مهمترین آکریلیکی است که برای اصلاح ویسکوزیته روغن به کار می رود. این پلیمر با ساختار مولکولی خاص و مناسب برای انحلال در روغن، یکی از مهندسی ترین انتخاب های پلیمری است. در واقع PAMA با انحلال خوب در روغن به خوبی می تواند ویسکوزیته روغن را در دمای بالا افزایش دهد و از طرف دیگر حداقل افزایش را در دماهای پایین ایجاد کند. همین نکته منجر به کاربرد گسترده این پلیمر در روغن های چند کاره برای گستره وسیعی از دماها شده است. PAMA در روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک و سایر روغن های صنعتی به عنوان اصلاح کننده ویسکوزیته به کار می رود.

در بخش بعدی دو عضو مهم دیگر خانواده پلیمرهای بهبود دهنده ویسکوزیته ویسکوزیته را معرفی خواهیم کرد و مهمترین معیارهای انتخاب آن ها را بررسی می کنیم.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *