استرچ رپ چند لایه برای بسته بندی کالای مورد نظر ما مناسب است؟

فناوری بسته بندی استرچ رپ یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین روش های بسته بندی کالاهای چیده شده روی پالت است. در نوشتاری جداگانه ( لینک زیر) به صورت مقدماتی با این فناوری آشنا شدیم و از نگاه مواد اولیه مصرفی آن را بررسی کردیم. در این بخش نگاه فنی تری به انواع این فیلم ها و ساختارهای آن ها خواهیم کرد.

ایده تولید محصولات پلیمری با ساختار چندلایه انقلابی در توسعه فناوری تولید این محصولات ایجاد کرد. در واقع با چند لایه شدن محصول، نواحی موسوم به لایه مرزی در ساختار قطعه نهایی ایجاد می شود. اگر ترتیب لایه ها و فرمولاسیون هر لایه به درستی انتخاب شده باشد، وجود لایه های مستحکم و همچنین نواحی مرزی می تواند به صورت تصاعدی خواص مکانیکی محصول را تقویت کند. امروزه در تولید فیلم های استرچ رپ نیز از ساختارهای چند لایه کمک گرفته می شود. متداول ترین تعداد لایه های مورد استفاده در تولید فیلم های استرچ رپ، 3 و 5 لایه است، اما به لطف پیشرفت فناوری های تولید قالب، امروزه فیلم های 11، 13 و حتی 55 لایه نیز به صورت استرچ رپ تولید می شوند و خواص فوق العاده ای دارند. هدف اصلی از افزایش تعداد لایه ها در این فیلم ها تنظیم نیروی نگهدارنده کالا و همچنین میزان کشسانی فیلم مورد نظر است. در این بخش در ارتباط با این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مهمترین وظایف فیلم های استرچ رپ نگهداری کالاهای روی پالت در کنار هم، جلوگیری از لغزش، جابجایی و افتادن آن ها، محافظت از کالاها در برابر رطوبت، گرد و غبار و دیگر آلودگی های محیطی است. این نکات در کنار تفاوت در اندازه و استحکام کالاها، شرایط حمل و نقل و … منجر به پیچیدگی در تولید و همچنین انتخاب فیلم های استرچ رپ شده است. برای انتخاب فیلم استرچ هود مناسب در قدم اول بایستی شکل هندسی کالاهای روی پالت مشخص شود ( آیا ابعاد کالاها یکنواخت است یا عرض آن ها در مقاطع مختلف متفاوت است؟) و همچنین وزن محموله روی کالا مشخص شود. این نکات میزان نیروی لازم برای نگهداری کالا و انتخاب فیلم را مشخص می کند.

فیلم های استرچ رپ موجود در بازار را می توان در یکی از سه گروه زیر قرار داد:

  • فیلم های با کشسانی کم و نیروی نگهدارنده بالا، مناسب برای بسته بندی کالاهای سنگین
  • فیلم های با کشسانی متوسط و نیروی نگهدارنده معمولی
  • فیلم های با کشسانی بسیار بالا و نیروی نگهدارنده کم، برای بسته بندی کالاهای معمولی

تعداد لایه ها و فرمولاسیون هر لایه تعیین کننده نیروی نگهدارنده فیلم و همچنین نیروی لازم برای باز کردن آن در دستگاه است. علاوه بر انتخاب فیلم مناسب بر اساس نیروی نگهدارنده، بایستی بر اساس نوع کالای مورد نظر برای بسته بندی به دیگر خواص فیلم، مطابق لیست زیر، دقت شود:

  • مقاومت در برابر سوراخ شدگی
  • مقاومت در برابر ضربه
  • استحکام مکانیکی
  • استحکام پارگی
  • میزان ازدیاد طول

به منظور بهره مندی از تمام مزایای فیلم های استرچ رپ بایستی در انتخاب این فیلم ها دقت کافی به عمل آید و الزامات بسته بندی کالای مورد نظر کاملا کمی شود و در حین خرید ملاک انتخاب قرار گیرد.

 

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *