راه حلی اقتصادی برای بسته بندی پالت ها – استرچ رپ

در بخش قبلی با فناوری استرچ هود آشنا شدیم. استرچ هود راه حل کاملا ایمن و مطمئن برای بسته بندی پالت کالاهای مختلف است. اما باید گفت این فناوری سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد و قیمت تجهیزات و فیلم های مورد استفاده در آن قدری بالا است. شما می توانید با مراجعه به مقاله حمل و نقل ایمن کالاها به کمک فناوری بسته بندی استرچ هود با این فناوری بیشتر آشنا شوید.

 

راه حلی اقتصادی برای بسته بندی پالت ها - استرچ رپ

اما در این بخش می خواهیم با فناوری دیگری در حوزه بسته بندی پالت ها آشنا شویم که هزینه خرید ماشین آلات آن مقرون به صرفه است و ضریب ایمنی بسته بندی مناسبی نیز دارد. این فناوری استرچ رپ (Stretch Wrap) نام دارد. امروزه فراگیرترین و پر مصرف ترین فناوری مورد استفاده در بسته بندی پالت ها، استرچ رپ است. یکی از مزایای اصلی استرچ رپ ها امکان استفاده از آن ها بدون تجهیزات بسته بندی و تنها به کمک دست است. در این فناوری فیلم چند لایه بر پایه پلی اتیلن، که ساختار و فرمولاسیون خاص دارد، به کمک دست یا ماشین بسته بندی در اطراف کالاهای چیده شده روی پالت کشیده می شود. این فیلم ها عرض محدودی دارند، معمولا 40 تا 60 سانتیمتر، و کالای مورد نظر توسط این فیلم های چند لایه به کمک آن ها پوشانده می شود. این فیلم ها حداقل دو لایه، و در حالت معمول و رایج سه و پنج لایه، هستند و در حالت اعمال به کمک دست، ضخامت 10 تا 25 میکرون و در حالت اعمال به کمک ماشین بسته بندی، ضخامتی در حدود 15 تا 35 میکرون دارند. تولید این فیلم ها نیز به کمک فناوری ریخته گری فیلم (Cast Film) صورت می گیرد و در موارد بسیار محدودی از فناوری فیلم دمشی (Blown Film) استفاده می شود.
هسته اصلی فناوری استرچ رپ گریدهای پلی اتیلنی استفاده شده در لایه های مختلف، فرمولاسیون و ترتیب لایه ها است. امروزه در ساختارهای فیلم های استرچ رپ از پلی اتیلن های متالوسنی استفاده می شود. استفاده از پلی اتیلن های متالوسنی امکان تولید فیلم ها را با ضخامت کمتر مهیا می کند و مقاومت در برابر پاره و سوراخ فیلم را به شدت بالا می برد. از طرف دیگر پلی اتیلن های متالوسنی نیروی نگهدارنده کالای بالایی دارند و برای کاربری های صنعتی و بسته بندی پالت های حاوی کالاهای سنگین مناسب هستند.

راه حلی اقتصادی برای بسته بندی پالت ها - استرچ رپ

اما حیاتی ترین لایه یک فیلم استرچ رپ، لایه داخلی و در تماس با کالا است. این لایه باید قابلیت چسبش به کالا را داشته باشد و در کنار دیگر لایه ها به اندازه کافی مستحکم باشد و حفاظت صد در صدی از کالا را ایجاد کند. به همین منظور در این لایه از Polyisobutylene یا به اختصار PIB استفاده می شود. PIB یک مایع چسبنده است که با درصد قرار گیری کم در آخرین لایه فیلم های استرچ رپ، چسبندگی کافی را با کالای مورد نظر برای بسته بندی ایجاد می کند. امروزه در کنار PIB برای ایجاد چسبندگی در فیلم های استرچ رپ از کوپلیمرهای اتیلنی نیز استفاده می شود. در حقیقت نسل های نوین پلیمرهای پایه اتیلن، مانند پلی اتیلن های متالوسنی و کوپلیمرهای آن پیشران فناوری بسته بندی استرچ رپ هستند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *