ارتباط ویسکوزیته مونی با خواص قطعات تولیدی با گریدهای مختلف NBR

بخش قبلی در خصوص تاثیر درصد آکریلونیتریل بر خواص NBR تولیدی صحبت کرد. می توانید با مراجعه به لینک زیر این نکات را مطالعه کرده و با این بخش در خصوص ارتباط ویسکوزیته مونی با خواص قطعات تولیدی با NBR همراه شوید.

NBR یکی از معدود الاستومرهایی است که می تواند از پس تمامی شرایط سخت کاربری، مانند دمای بالا، تماس با محیط های شیمیایی و … در قطعات خودرو برآید. برای مثال قطعاتی که باید در دمای کاربری -40 °C تا 125 °C و در تماس با انواع روغن و سوخت سرویس دهی کنند.

NBR Gasket

یکی از مهمترین پارامترهای فنی که با باز کردن دیتاشیت گریدهای مختلف NBR به چشم می خورد، Mooney Viscosity است. ویسکوزیته مونی مستقیما فرایند پذیری گرید مدنظر را نشان می دهد. گریدهای NBR با ویسکوزیته مونی کم و در حدود 30-50 در فرایندهای شکل دهی به روش تزریق استفاده می شوند، در حالیکه گریدهای با ویسکوزیته مونی بالا، مانند 60-80، در اکستروژن و قالبگیری فشاری استفاده می شوند.

از نظر فنی Mooney Viscosity نشان دهنده وزن مولکولی و معماری زنجیره های NBR است. ویسکوزیته مونی بالاتر نشان دهنده وزن مولکولی بیشتر گرید مدنظر است. به صورت کلی با افزایش وزن مولکولی خواص مکانیکی گرید مورد نظر بهبود می یابد و برای کاربری های با عملکرد بالا مناسب است.

در بخش بعدی با معماری زنجیره های گریدهای مختلف NBR آشنا خواهیم شد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *