گریدهای اصلاح شده کلروپرن (نئوپرن) چه ویژگی هایی دارند؟

کلروپرن با نام دیگر نئوپرن و با علامت اختصاری CR یکی از الاستومرهای سنتزی پر کاربرد در صنایع مختلفی چون خودروسازی است. تولید کلروپرن به 90 سال پیش باز می گردد، زمانیکه کمپانی عظیم دوپونت این محصول را با نام Duprene عرضه کرد و حدود ده سال بعد نام آن را به نئوپرن (Neoprene) تغییر داد. این الاستومر ارزشمند توسط تکنولوژی پلیمریزاسیون امولسیون تولید می شود و در طول این سال ها نسخه های اصلاح شده آن نیز به بازار معرفی شده اند. این بخش شما را با مزایای فنی گریدهای اصلاح شده CR را که شامل Sulfur modified, Mercaptan modified و Xanthogenate modified هستند، آشنا خواهد کرد.

کلروپرن های حاوی گوگرد با نام Sulfur modified، فرایند پذیری بسیار بهتری نسبت به گریدهای عادی دارند. این گریدها ویسکوزیته کمتری دارند و در کاربری هایی که تحت بارگذاری دینامیک قرار می گیرند، استفاده می شوند. (مانند تسمه های مختلف همچون تسمه دینام، کانوایرها و …)

Neoprene

نسخه بعدی کلروپرن که به بازار عرضه شد، گریدهای اصلاح شده با مرکاپتان بودند. این گریدها مقاومت بالاتری در برابر حلال ها و همچنین پایداری حرارتی بالاتری نسبت به گونه های عادی دارند. این گروه برای تولید قطعات صنعتی که در زمان کاربری در معرض دماهای بالا قرار دارند مناسب می باشند.

آخرین نسخه اصلاح شده کلروپرن انواع اصلاح شده با Xanthogenate که خواص مکانیکی بسیار برتری نسبت به گریدهای عادی دارند. این گریدها که فرایند پخت بهینه تری دارند، برای استفاده در تولید قطعاتی مناسب هستند که معیارهای خواص مکانیکی مورد نیاز آن ها از عهده گریدهای عادی بر نمی آید.

نکته پایانی که در انتخاب ریزساختار گرید مناسب برای کاربری های مختلف مهم می باشد، نرخ بلورینگی یا همان کریستالیزاسیون CR است. این پارامتر تحت تاثیر دمای فرایند تولید این الاستومر ارزشمند است و گریدهای با نرخ بلورینگی بالا برای کاربردهایی چون صنعت چسب مناسب می باشند و گریدهای با نرخ بلورینگی کم برای تولید قطعات صنعتی و خودرو پیشنهاد می شوند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *