کرایبورگ و یک سبد بی نظیر از TPE های کمیاب

بارها در خصوص سابقه صنعتی کرایبورگ صحبت کرده ایم، اما باز هم لازم است حداقل نگاه کوچکی به کارنامه این شرکت در حوزه TPE های تولیدی اش کنیم. کرایبورگ ظرفیت تولیدی برابر با 60 هزار تن در سال برای تولید انواع TPE های معمولی و مهندسی به منظور استفاده در طیف گسترده ای از کاربری ها مانند صنعت خودرو، لوازم خانگی و شخصی، صنعت پزشکی و … دارد. در دل این 60 هزار تن بیش از 2000 گرید مختلف وجود دارد! بله 2000 گرید با برترین کیفیت و زاییده تفکر ناب مهندسان آلمانی که بخشی از 640 کارمند کرایبورگ هستند.

اما کرایبورگ تنها به کمک این اعداد ما را شگفت زده نمی کند، در لابلای این 2000 گرید TPE های خاصی به چشم می خورند که مرور آن ها در این بخش خالی از لطف نیست. در ابتدا باید اشاره کنیم که یکی از خانواده های پلیمری که در آینده سهم مصرف بالایی را در صنایع مختلف تجربه خواهد کرد، انواع TPE ها هستند. بخشی های مختلف فرمولاسیون یک TPE نقش حیاتی در عملکرد آن در زمان کاربری دارند. ما در ایران تنها به دنبال پیدا کردن TPE با سختی مورد نظرمان هستیم و دقت نمی کنیم که دیگر خواص مهم همچون مهاجرت اجزا و حفظ نرمی و خواص مکانیکی در زمان کاربری، خواص حرارتی و پایداری جوی چقدر مهم هستند. بارها دیده ایم که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، روغن موجود در TPE به سطح آن مهاجرت کرده و عملکرد آن را با چالش روبرو می کند. این مهم بخصوص در صنایع پزشکی و در کاربری هایی که قطعه تولیدی با پوست انسان در تماس است از اهمیت بیشتری برخوردار است.

Conductive TPE

اما کرایبورگ نه تنها به سختی اهمیت ویژه ای قائل شده است، بلکه خواص ویژه و منحصربفرد کاربری های خاص را مدنظر قرار می دهد. برای مثال آخرین نسل TPE های تولیدی این کمپانی رسانای جریان الکتریسیته هستند و به صورت خاص برای کاربری هایی چون تولید سنسورها، صفحه نمایش های لمسی و سایر قطعات صنعت IT توسعه داده شده اند. خواص مکانیکی این TPE ها مانند انواع عادی است و چسبندگی خوبی به پلیمرهای پایه ای چون PP, PE, PA دارند. رنگ این گریدها مشکی است و برای انواع فرایندهای تزریق و اکستروژن مناسب هستند. این اقدامات کرایبورگ به ما نشان می دهد باید در حین انتخاب یک TPE سعی کنیم تمامی معیارهای مهندسی را مدنظر قرار دهیم.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *