هیدروتالسیت ها، جاذب های اسید نوآورانه برای کامپاندهای پلی الفینی

جاذب های اسیدی چون کلسیم استئارات و روی استئارات (Ca.St, Zn.St)، به منظور جذب و خنثی سازی ترکیبات اسیدی که در پلی الفین هایی چون PP و PE ایجاد می شوند، به کار می روند. این ترکیبات اسیدی از بقایای کاتالیست های مورد استفاده در تولید این پلیمرها یا در مراحل استفاده و قرار گیری در برابر محیط های ایجاد کننده ترکیبات اسیدی تشکیل می شوند. حضور این ترکیبات اسیدی می تواند منجر به تخریب و کاهش خواص فیزیکی – مکانیکی محصولات تولید شده شود. این بخش در ارتباط با استفاده از هیدروتالسیت ها به عنوان جاذب اسید صحبت خواهد کرد. شما می توانید با مراجعه به لینک زیر بخش قبلی این نوشتار را در خصوص استفاده از هیدروتالسیت ها بعنوان کمک پایدارکننده های PVC مطالعه کنید.

هیدروتالسیت ها با داشتن ساختارهای صفحه ای، توانایی جذب اجزای اسیدی را دارند. در واقع تمامی ترکیبات اسیدی که در پلی الفین ها ایجاد می شود، می توانند از طریق جابجایی یون در فضای بین صفحات هیدروتالسیت جذب شوند و از آنجاییکه این صفحات امکان جابجایی در پلیمر را نیز ندارند، بنابراین مهاجرت اجزای اسیدی به سطح قطعات تولیدی غیر ممکن خواهد شد و هیچگونه خطری متوجه کاربران نهایی نخواهد بود.

در این کاربری هیدروتالسیت ها رقیب افزودنی هایی چون کلسیم استئارات و روی استئارات هستند. مهمترین مزیت استفاده از هیدروتالسیت ها در برابر این افزودنی ها، عبارتند از:

  • توانایی جذب تا سه برابر نسبت به سایر افزودنی ها،
  • به دلیل مصرف کمتر تاثیر سوئی بر خواص مکانیکی و عملکردی پلیمر نخواهند گذاشت،
  • خواص بصری محصولات تولیدی، مانند کدورت و درخشندگی (Haze, Gloss) تاثیر منفی نخواهد پذیرفت،
  • هیدروتالسیت ها با داشتن ذرات نانومقیاس و سطح سازگار با پلیمر پخش و توزیع یکنواختی در پلیمر دارند،
  • هیدروتالسیت ها توانایی حفاظت از افزودنی های آنتی اکسیدانت و آنتی UV را دارند،
  • کاهش بخارات حاصل از ایجاد استئاریک اسید در پی استفاده از کلسیم استئارات و روی استئارات،

Acid scavenger

علاوه بر استفاده از هیدروتالسیت ها بعنوان جاذب اسید در پلی الفین ها، این افزودنی های ویژه در تولید کامپاندهای حاوی افزودنی های تاخیر اندازه شعله هالوژنه، کامپاندهای بر پایه رابرهای FKM, CSM, CR, NBR که به مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت نیاز دارند و چسب های با قابلیت ضد خوردگی برای کاربری های در تماس با فلز، به کار می روند.

هیدروتالسیت ها افزودنی های سنتزی دوست دار محیط زیست هستند که می توانند دنیای پلیمرها را دگرگون کنند و عملکرد ویژه ای را در این گروه از مواد اولیه ضمانت کنند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *