معرفی مشخصات فنی و کاربردهای HNBR

NBR رابری با خواص مکانیکی فوق العاده و البته مقاومت بینظیر در برابر انواع سوخت و روغن است. فرض کنید پیوندهای شیمیایی غیر اشباع این رابر نیز اشباع شوند و یک مرحله دیگر خواص فیزیکی-مکانیکی و به خصوص مقاومت آن در برابر هوازدگی بهبود یابد. این رابر جدید HNBR نام دارد و در این مقاله با مشخصات فنی و کاربردهای آن قدری آشنا خواهیم شد.

HNBR مخفف عبارت Hydrogenated Acrylonitrile Butadiene Rubber است و در واقع همان الاستومر NBR است که هیدروژنه شده است و ساختار آن اشباع شده است، به عبارت دیگر پیوند دوگانه بسیار کمی دارد. رفتار عملکردی HNBR به درصد آکریلونیتریل موجود در ساختار آن، وزن مولکولی و درجه هیدروژناسیون بر می گردد. با هیدروژنه شدن مقاومت این محصول در برابر روغن بهبود می یابد و دمای سرویس دهی آن نیز بالاتر می رود. به صورت معمول می توان در محدوده -25 تا 160 درجه سانتیگراد روی HNBR حساب باز کرد.

HNBR

اما باید در نظر داشت بهای تمام شده HNBR با توجه به فرایند تولید پیچیده تر در مقایسه با NBR، بالاتر است و همانند NBR مقاومت کمی در برابر شعله و جریان الکتریسیته دارد. محدوده کاربرد HNBR میان دو الاستومر NBR و FKM قرار می گیرد و در واقع این ماده به منظور پر کردن فضای خالی میان این دو الاستومر توسعه داده شده است. HNBR گزینه بسیار مطلوبی برای تولید قطعاتی (مانند انواع اورینگ، دیافراگم و …) است که نیازمند مقاومت بالا در برابر اشعه های UV و ازون هستند، در تماس با بخار آب داغ قرار دارند (تا دمای 150 درجه سانتیگراد)، با گازهای گوگردی در تماسند یا در معرض دماهای کاربری بالا قرار دارند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *