فیلم های چند لایه پلیمری، راه حلی جامع برای بسته بندی سوسیس و کالباس

بدون شک پلیمرها در قرن بیستم و بیست و یکم توانستند بزرگترین و اثربخش ترین تغییرات را در بسته بندی کالاهای مختلف ایجاد کنند. در حقیقت پلیمرها درجه آزادی بالایی را پیش روی طراحان فنی و همچنین طراحی فیزیکی و زیبایی بصری بسته بندی ها قرار داده اند. بسته بندی مواد غذایی نیز تحت تاثیر حضور پلیمرها شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است و علاوه بر افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی، جلوه های بصری فوق العاده ای را نیز تجربه می کند. یکی از مهمترین گروه های مواد غذایی، که پلیمرها به خوبی توانسته اند از پس الزامات بسته بندی آن ها برآیند، خانواده سوسیس و کالباس است که با کلیات بسته بندی آن ها در بخش قبلی آشنا شدیم و شما می توانید با مراجعه به لینک زیر این مقدمه را مطالعه و با ادامه بحث در خصوص معرفی فیلم های پلیمری چند لایه مورد استفاده در پوشش های سوسیس و کالباس همراه باشید.

پوشش های مصنوعی سوسیس و کالباس

فیلم ها یا پوشش های پلیمری که به منظور بسته بندی سوسیس و کالباس یا همان پوشش های مصنوعی سوسیس و کالباس، به کار می روند به صورت تک و چند لایه مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین فیلم هایی که در پوشش های تک لایه سوسیس و کالباس استفاده می شود، فیلم های پلی اتیلنی و انواع فیلم های پلی آمیدی، شامل PA6, PA6.66, PA11, PA12 هستند. با مراجعه به دو بخش زیر می توانید به اطلاعات کامل تری را در ارتباط با پلی آمیدهای مورد مصرف در صنعت بسته بندی دست پیدا کنید:

کاربرد پلی آمیدها در صنایع بسته بندی و تحول این صنعت

گرید های کاربردی پلی آمید در صنعت بسته بندی

پوشش سوسیس و کالباس

پوشش های تک لایه جایگاه ویژه ای در بین پوشش های سوسیس و کالباس ندارند. معمولا پلی اتیلن های تک لایه برای نگهداری این محصولات در شرایط فریز شده به کار می روند و ضخامت بالایی نیز ( حدود 100 تا 200 میکرون) دارند. پلی آمیدهای تک لایه نیز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و همچنین فرایند تولید سختی دارند. گروه پر مصرف پوشش های سوسیس و کالباس خانواده پوشش های چند لایه هستند.

پوشش های چند لایه با ضخامت حدودی 30 تا 60 میکرون تولید می شوند و عموما پنج لایه هستند. هر چند انواع هفت، نه، یازده و پونزده لایه نیز امروزه تجاری شده اند. مهمترین پلیمرهایی که در لایه های مختلف این پوشش ها به کار می روند، عبارتند از:

  • پلی اتیلن
  • پلی پروپیلن
  • پلی آمیدها، شامل
    • PA6
    • 66
    • Amorphous PA
  • اتیلن وینیل الکل (EVOH)، برای آشنایی بیشتر با EVOH به لینک زیر مراجعه کنید:

اتیلن وینیل الکل ( EVOH )، نفوذ ناپذیر در برابر اکسیژن

  • پلی وینیل دین کلراید (PVDC)
  • آیونومرها (Ionomer)

هدف اصلی از تولید این پوشش ها به صورت چند لایه، دست یابی به خواص هم افزای این لایه ها است. در بخش قبلی به خوبی با الزامات پوشش های سوسیس و کالباس آشنا شدیم و باید گفت ساختارهای چند لایه برآورده کننده این الزامات هستند. برای مثال یک ساختار معمولی پنج لایه می تواند مطابق تصویر زیر باشد:

فیلم چند لایه

منظور از Tie Resin نیز چسب های بین لایه ای مورد مصرف در صنعت بسته بندی است که در بخش های قبلی معرفی شدند.

چسب بین لایه ای در صنعت بسته بندی ( Tielayer Adhesive )

چسب های بین لایه ای ، Tie Layer Adhesive ، جزء لاینفک بسته بندی های چند لایه

در بخش بعدی با روش تولید پوشش های چند لایه سوسیس و کالباس بیشتر آشنا خواهیم شد و سایر اجزای موجود در این پوشش ها را معرفی خواهیم کرد.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *