راه حل های کامپاندینگ برای تمیزکاری خطوط اکسترودر، کامپاند Purge

اگر در تجربه کاری شما مدیریت یک خط تولید کامپاندهای رنگی مختلف پلیمری یا دیگر محصولات پلیمری رنگی وجود داشته باشد، به خوبی با لزوم شستشو و تمیزکاری خط تولید در حین تعویض رنگ محصولات آشنا هستید و با چالش های این موضوع نیز دست و پنجه نرم کرده اید. این نکته حتی در حین تعویض پلیمرهای پایه مورد استفاده در تولید نیز وجود دارد و باعث هدر رفتن حجم زیادی از زمان، انرژی و مواد اولیه در حین شستشو و تمیزکاری می شود. به کمک دانش مهندسین فعال در واحدهای کامپاندینگ، امروزه کامپاندهای ویژه شستشوی خطوط اکستروژن برای کاربری های مختلف توسعه داده شده اند که در حین تعویض رنگ یا جنس پلیمر برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و مدت زمان شستشو و مواد اولیه لازم برای این کار را به حداقل رسانده و کیفیت تمیزکاری خط را نیز ارتقا می دهند. با این بخش همراه باشید تا در خصوص کامپاندهای شستشوی خطوط اکستروژن یا همان کامپاند Purge ، آشنا شوید.

Purge در لغت به معنای پالایش و شستشو است. در واحدهای صنعتی ممکن است تولید چند محصول با جنس یا رنگ های مختلف به کمک یک دستگاه اکستروژن صورت گیرد. به همین دلیل و به منظور تمیز شدن خط تولید از بقایای محصول قبلی، از جمله رنگدانه ها و وکس ها، از کامپاندهای Purge یا شستشو استفاده می شود. به منظور دستیابی به تمام مزایای یک کامپاند Purge بایستی در انتخاب و تهیه گرید مناسب بر اساس الزامات خطوط تولید، تمام دقت مهندسی خود را به کار بگیریم. در واقع حداقل موارد زیر را در انتخاب یک کامپاند Purge با کارایی بالا، باید در نظر داشته باشیم:

  • محدوده دمایی که کامپاند Purge به حداکثر بازدهی خود می رسد،
  • نوع خطوط اکستروژن ( برای مثال کامپاند Purge اکسترودر تزریق با اکسترودر تولید فیلم های پلیمری متفاوت است و همچنین برای اکسترودرهای تک پیچه در مقایسه با انواع دو پیچه بایستی گریدهای مناسب Purge را تهیه کرد.)
  • نوع محصولات تولیدی و آلودگی موجود در خطوط اکستروژن،

Purge

تمامی موارد بالا برای هر شرایط کاربری می تواند متفاوت باشد و تولید کننده کامپاند Purge بایستی این نکات را به عنوان اطلاعات فنی گرید Purge اعلام نماید و حتی دستورالعمل استفاده از این کامپاند را نیز در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

کامپاندهای Purge به کمک دو مکانیسم فیزیکی و شیمیایی عملیات تمیزکاری خطوط اکستروژن را انجام می دهند. در مکانیسم فیزیکی با تنظیم ویسکوزیته کامپاند، توان آن در جدا کردن آلودگی ها از سطوح داخلی اکسترودر افزایش می یابد و عملیات تمیزکاری انجام می شود. اما کامپاندهای Purge به کمک مکانیسم شیمیایی می توانند اجزای آلوده کننده اکسترودر را به کمک واکنش های شیمیایی با خود به بیرون از دستگاه منتقل کنند و همچنین در انواع خاص و مناسب برای اکسترودرهای دو پیچه، با ایجاد فشار در جریان شستشو به عملیات تمیزکاری کمک می کنند.

کامپاندهای Purge راه حل های پلیمری دوست دار محیط زیست هستند که با انتخاب درست آن ها می توانیم مقدار ماده مورد نیاز برای شستشوی خطوط اکستروژن را کاهش دهیم و از حجم تولید پلیمرهای ضایعاتی بکاهیم.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *