تولید کنندگان فیلم های شرینک و استرچ پلی اتیلنی چه تکنیک های جدیدی را دنبال می کنند؟

هر ساله گریدهای مختلف پلی اتیلن شامل LLDPE و LDPE ها برای تولید فیلم های شرینک و استرچ به کار می روند. این محصولات مصرف بالایی را در بسته بندی ثانویه کالاهای مختلفی همچون بطری نوشیدنی ها، کاشی و سرامیک، سیمان، مواد پتروشیمی و دیگر کالاها دارند. LDPE با خواص شرینک منحصربفرد و LLDPE ها با خواص مکانیکی فوق العاده خود دو جزء جدایی ناپذیر فرمولاسیون فیلم های شرینک و استرچ هستند. در دو بخش قبلی که لینک آن ها در ادامه قرار داده شده است، با ساختار و کاربردهای فیلم های شرینک و استرچ رپ پلی اتیلنی آشنا شدیم و در این قسمت به تکنیک های جدیدی که امروزه تولید کنندگان این محصولات دنبال می کنند، می پردازیم.

stretch film

مهمترین نکته ای که در خصوص فیلم‌های شرینک و استرچ وجود دارد، توانایی این فیلم ها در حفاظت از کالایی است که بسته بندی شده است. در واقع این فیلم ها بایستی بتوانند نیروی لازم برای نگهداری کالا را در طول مسیر حمل و نقل حفظ کنند و این نیرو دچار تغییر نیز نشود. پارگی و شل شدن فیلم نیز مستقیما تحت تاثیر این نیروی نگهداری و کیفیت فیلم انتخابی است. ضمن حفظ این خاصیت تولید کنندگان فیلم‌های استرچ و شرینک به دنبال کاهش ضخامت فیلم های تولید با حفظ خواص مکانیکی هستند. به منظور کاهش ضخامت فیلم های تولیدی، مهندسین طراح فرمولاسیون این فیلم ها به استفاده از پلی اتیلن های متالوسن روی آورده اند. در واقع LLDPE های تولیدی با کاتالیست های متالوسنی با ریزساختار ویژه خود خواص مکانیکی همچون استحکام و مقاومت پارگی بالاتری نسبت به انواع تولیدی با کاتالیست زیگلر ناتا دارند. با قرار گرفتن حدود 20 تا 40 درصد از LLDPE های متالوسنی (m-LLDPE) در فرمولاسیون لایه های این فیلم ها می توان تا 20 درصد از ضخامت فیلم های تولیدی را کاهش داد. در مورد فیلم های شرینک با قرار گرفتن متالوسن ها بایستی مراقب کاهش خاصیت شرینک بود و به کمک سهم LDPE فرمولاسیون این مهم را تنظیم نمود.

shrink film

دومین رویکرد مهمی که این روزها تولید کنندگان فیلم های استرچ و شرینک آن را دنبال می کنند، توجه به مسائل زیست محیطی است. به همین منظور تولید کنندگان این فیلم ها به دنبال استفاده از پلی اتیلن هایی هستند که با استفاده از منابع تجدید پذیر تولید شده اند. برای مثال پتروشیمی Braskem پلی اتیلن هایی را عرضه می کند که از گندم و نیشکر بدست می آیند و وابستگی به منابع نفت و گازی ندارند. اما از آنجاییکه قیمت تمام شده محصولات تولیدی با منابع تجدید پذیر بالا و غیر رقابتی است، استراتژی دیگر صنعتگران حوزه فیلم های استرچ و شرینک استفاده از مواد بازیافتی است. در واقع به کمک بازیافت این فیلم های مستعمل شده و احیای خواص آن ها به کمک افزودنی ها و پلی اتیلن های نو، بخش قابل توجهی از پسماندهای پلاستیکی مجددا به چرخه مصرف در کاربری های مشخص وارد می شود.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *