تولد پنجاه سالگی EVOH، معجزه صنعت بسته بندی

پنجاه سال پیش در چنین روزهایی تولید EVOH در مقیاس صنعتی تجاری سازی شد و تحول عظیمی در صنعت بسته بندی رخ داد. EVOH طی فرایند پیچیده و حساسی تولید می شود و تکنولوژی تولید آن تنها در دست عده بسیار کمی از بزرگان صنعت پتروشیمی دنیا است. مزیت اصلی و منحصر به فردی که با ورود EVOH به صنعت بسته بندی ایجاد شد، امکان کاهش عبور پذیری بسته بندی در برابر اکسیژن بود. پلاستیک های معمول مورد مصرف تا آن زمان عمدتا پلی اتیلن، پلی استایرن، PVC و پلی پروپیلن بود که هیچکدام قادر نبودند تراوایی بسته بندی در برابر اکسیژن را کاهش دهند. اکسیژنی که مهمترین عامل تخریب و فساد مواد غذایی به شمار می آید. با استفاده از تنها یک لایه بسیار نازک، در مقیاس چند میکرومتر از EVOH، تراوایی بسته بندی در برابر اکسیژن تا 200 برابر کاهش پیدا می کند. بنابراین خیلی زود EVOH به جزء اصلی فیلم های چند لایه مورد مصرف در بسته بندی مواد غذایی تبدیل شد.

EVOH Packaging

اما این مورد تنها مزیت EVOH نبود، خیلی زود EVOH به ساختار پلیمرهای مورد مصرف در دیگر بخش ها نیز اضافه شد و مزایای جدیدی ایجاد کرد. برای مثال در مخازن سوخت خودرو تراوایی در برابر سوخت را کاهش و دست یابی به الزامات زیست محیطی این کاربری را فراهم کرد. در بخش ساختمان EVOH در لوله های سیستم های تاسیساتی به کار گرفته شد و پتانسیل خوردگی را به صفر رساند. EVOH در بخش کشاورزی نیز نقش مهمی را بر عهده دارد. این پلیمر با ارزش در تولید بطری های سموم و آفت کش ها به کار می رود و پتانسیل نفوذ اجزای شیمیایی را کاهش می دهد. همچنین به کمک EVOH می توان فیلم های مالچ سدگر در برابر سموم و آفت کش های مورد استفاده در کشاورزی را تولید کرد و از گسترش آن ها به محیط اطراف جلوگیری کرد. آخرین کاربرد مهم EVOH تولید بطری و تیوب های مورد استفاده در بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی برای جلوگیری از انتشار بوی آن ها و در نتیجه کمک به حفظ کیفیت اولیه است.

برای هر کاربری بایستی گرید EVOH مناسب را انتخاب کرد و آن را در کنار سایر پلیمرهای مورد نیاز در یک ساختار مهندسی و طراحی شده قرار داد. استفاده از EVOH ظرافت های مهندسی خاصی دارد و صنعتگران محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت پلیمر پیشرفته دانا تماس حاصل فرمایند.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *