آشنایی با یکی از پر کاربردترین اصلاح کننده های ضربه PVC

طیف گسترده ای از پلیمرهای مختلف به منظور افزایش ضربه پذیری به گریدهای مختلف PVC اضافه می شوند. CPE یکی از محبوب ترین اصلاح کننده های ضربه PVC یا همان ایمپکت مودیفایرها است، که در این مقاله با مشخصات آن آشنا خواهیم شد.

CPE مخفف Chlorinated Polyethylene است و از همین نام می توان دریافت که این پلیمر از طریق افزودن اتم های کلر به پلی اتیلن ایجاد می شود. در واقع به کمک روشی ویژه نوع خاصی از پلی اتیلن (HDPE) با کلراین در تماس قرار می گیرد و 25 تا 40 درصد کلر در ساختار پلی اتیلن قرار می گیرد. روش تولید CEP پیچیده و همراه با مخاطراتی است و تولید آن در برخی کشورها ممنوع است.

CPE

CEP در تولید روکش سیم و کابل به کار می رود. همچنین در تولید برخی از ورق و فیلم ها نیز استفاده می شود. اما مورد بحث امروز ما گریدهایی از CPE است که در بهبود ضربه پذیری PVC های سخت به کار می روند. در واقع خاصیت رابری و منعطف CPE و از طرف دیگر سازگاری شیمیایی آن با PVC منجر می شود افزودن مقدار کمی از آن به PVC، خواص ضربه پذیری قطعات تولیدی را تا حد خوبی بهبود دهد. CPE مقاومت PVC در برابر هوازدگی را نیز افزایش می دهد و مشابه نرم کننده ها و بدون ایجاد مهاجرت، سختی قطعه تولیدی را کاهش می دهد.

CPE به عنوان یکی از اصلاح کننده های ضربه PVC در کامپاندهای مختلف PVC مانند انواع پروفیل، لوله، ورق و … به کار می رود و گریدهای مناسب حاوی 33-37 درصد کلر در ساختار خود هستند. گرید CPE 135A یکی از مشهورترین گریدهای CPE مورد استفاده در کامپاندهای PVC است. قیمت کم مهمترین مزیت CEP است، هر چند راندمان افزایش مقاومت به ضربه آن در مقایسه با ایمپکت مودیفایرهای مهندسی کمتر است.

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *