آشنایی با کاربردهای EVOH بعنوان یکی از ترموپلاستیک های ابر مهندسی

در بخش های قبلی مطالبی را در خصوص معرفی EVOH ارائه کردیم و در این قسمت می خواهیم با کاربردهای این ترموپلاستیک، بعنوان یکی از برترین ترموپلاستیک های مهندسی آشنا شویم.

گسترده ترین کاربرد EVOH در صنعت بسته بندی است. در واقع با قرار گیری لایه ای نازک از EVOH در ساختارهای بسته بندی چند لایه حاوی PE, PP, PS, … عبور پذیری در برابر اکسیژن به شدت کم می شود و زمان ماندگاری ماده غذایی درون بسته بندی افزایش می یابد. این نکته بخصوص در مورد بسته بندی انواع شیر، گوشت تازه، غذاهای نیمه آماده و برخی محصولات خشک شده مانند ماهی و انواع آجیل اثر بسیار مهمی دارد و می تواند زمان ماندگاری را تا سه برابر افزایش دهد. دیگر مزیت وجود یک لایه EVOH در بسته بندی مواد غذایی جلوگیری از کاهش عطر و بوی اولیه محصولات و در پی آن کاهش کیفیت است. با افزایش زمان ماندگاری می توان صرفه جویی های بسیار زیادی را در حوزه کاهش اتلافات غذایی و همچنین کاهش هزینه های حمل و نقل انجام داد.

صنعت خودرو مشتری پر و پا قرص دیگری در حوزه EVOH است. امروزه مخازن سوخت و همچنین لوله و شلنگ های سوخت چند لایه به منظور کنترل میزان نفوذ سوخت به محیط بیرون، حاوی EVOH هستند. در واقع در این کاربری EVOH حامی محیط زیست سبز و پایدار است.

EVOH Packaging

لوله های تاسیساتی که در بخش های گرمایش از کف منازل مسکونی و دیگر اماکنی همچون ورزشگاه ها به کار می روند نیز حاوی EVOH هستند. در واقع در تمامی سیستم های تاسیساتی بسته که تجمع اکسیژن و در پی آن خوردگی وجود دارد، یک لایه EVOH به کار می رود. یک لایه بسیار نازک EVOH در واقع می تواند طول عمر سیستم تاسیساتی را تا چندین برابر افزایش دهد.

مقصد بعدی EVOH تیوب و بطری های چند لایه نفوذ ناپذیر در برابر روغن، عطر، بو و اکسیژن است. این تیوب و بطری ها در صنعت لوازم آرایشی، بهداشتی و همچنین کشاورزی به کار می روند و می توانند با حفظ عطر، بو و محتوای درون بسته بندی به حفظ کیفیت اولیه محصول کمک کنند. در بخش کشاورزی EVOH در تولید فیلم های مالچ خاص نیز به کار می رود. در واقع فیلم های مالچ چند لایه حاوی EVOH در کاربری های استفاده می شوند که گیاه تحت کشت به سم و کود زیادی نیاز دارد و این مقدار زیاد سم و کود نبایستی به محیط اطراف نشت داشته باشد و محیط را آلوده کند.

امروزه فیلم های EVOH نیز تجاری شده اند و با لمینیت کردن آن روی کاغذ دیواری ها می توان محصولات مقاوم تری در برابر خراش داشت و همچنین از نفوذ بو به داخل فضای ساختمان جلوگیری کرد.

EVOH ترموپلاستیکی منحصربفرد با کاربردهای یکتا است.

 

 

درباره نویسنده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *